Gokkasten Archief Verhalen

Lees de Boeiendste verhalen uit Nederlandse Gok Geschiedenis

ASK

12 Mei 1993 opent ASK een nieuw pand.

Stukje uit Magazine Juni 1993

Nieuw pand voor ASK

showroom ASK
Showroom ASK

Met een druk bezocht feest, compleet met warm en koud buffet, vierde Automaten Service Kats (ASK) op 12 mei de opening van haar nieuwe pand. Met het oplaten van enkele honderden ballonnen verrichtte wethouder Leicht van Hoogeveen de officiële opening. Het nieuwe, ruime pand is gevestigd op het industrieterrein De Wieken in Hoogeveen. Door de enthousiaste aanpak van de gebroeders Kats was ASK flink uit haar jasje gegroeid. De nieuwe bedrijfsruimte beantwoordt aan alle behoeften.

ASK heeft de afgelopen jaren haar vleugels flink uitgeslagen. Hoewel het bedrijf nog vrij jong is, is het ASK behoorlijk voor de wind gegaan. In mei 1989 werd het bedrijf opgericht door de huidige directeur Ed Kats, die toen al tien jaar werkzaam was binnen de automatenbranche. Hij nam de Automaten Centrale Noord-Nederland (ACN) over en ging voortvarend van start. De verkoopafdeling van speel- en amusementsautomaten werd uitgebreid en vooral door haar full-service aanpak werd ASK al snel een bekende en betrouwbare naam in noord en midden Nederland.

Uitbreidingen
De enerverende en frisse aanpak van Ed Kats wierp al snel haar vruchten af. Uitbreidingen volgden elkaar snel op. Een half jaar na de start kwam broer Ron, die zijn sporen in de branche inmiddels ook had verdiend, in dienst van het bedrijf. Al in het startjaar kampte het bedrijf, toen nog gevestigd aan de Dr. Philipsstraat, met ruimtegebrek. De oorspronkelijke oppervlakte werd uitgebreid van 70 naar 150 vierkante meter. ‘Maar een half jaar later bleek ook dat te klein, het was passen en meten’, vertelt directeur Ed Kats. Vooral de opslag van automaten leverde problemen op. Vorig jaar werd de knoop doorgehakt en besloot men een compleet nieuw bedrijfsgebouw neer te zetten.

eddy en ron kats
Eddy en Ron Kats

Showroom
Het nieuwe pand mag er wezen. Het heeft een oppervlakte van 400 vierkante meter. Een flink deel daarvan wordt in gebruik genomen door een geoutilleerde werkplaats, een ruim magazijn en een onderdelenafdeling. Visitekaartje is de showroom van 120 vierkante meter, waar de diverse nieuwe soorten speel- en amusementsautomaten overzichtelijk staan opgesteld. In principe zijn alle modellen leverbaar.

Daarnaast heeft ASK een groot aantal gereviseerde automaten in voorraad. Naast de verkoopafdeling neemt de service-afdeling een belangrijke plaats in bij ASK. Voor meer dan dertig exploitanten worden de service en het onderhoud verzorgd. Het aantal adressen dat de service-monteurs geregeld aandoen bedraagt enkele honderden. De meeste klanten bevinden zich in het noorden en midden van het land, maar regelmatig zijn de servicewagens van ASK ook in het westen te signaleren.

Willekeur
Hoewel het ASK dus goed gaat zijn ook voor het Hoogeveense bedrijf de roerige ontwikkelingen rond de speelautomatenbranche niet onopgemerkt voorbij gegaan. Zo voert de gemeente Hoogeveen per 1 januari een verscherpt kansspelbeleid.

In de droge horeca-inrichtingen zijn kansspelautomaten verboden. Een fel protest van tientallen snackbarhouders, die pleitten voor een convenant, mocht niet baten. In de droge horeca zijn nu alleen nog amusements-automaten te vinden. Ed Kats verwacht dat steeds meer gemeenten hun kansspelbeleid gaan aanpassen. ‘Op dit moment kan de algemene politieverordening per plaats verschillen.

Er is nu sprake van willekeur. In de ene gemeente mogen snackbars wel kansspel automaten exploiteren, in de andere gemeente weer niet. Ik denk dat het verstandiger is als er zo snel mogelijk een landelijke regeling komt’, vindt Kats.

De ASK-directeur voorziet overigens een verschuiving van de Nederlandse afzetmarkt van kansspel naar amusementsautomaten. Wel werden er nog goede zaken gedaan met de voormalige oostblok-landen. In de afgelopen twee jaar werden circa 1500 automaten naar Tsjechië, Polen en Hongarije geëxporteerd. In eigen land worden de behendigheidsautomaten dus steeds belangrijker. Omdat deze machines storingsgevoeliger zijn dan kansspelautomaten speelt ASK met haar full-service programma goed op die ontwikkeling in.

Dit uitgebreide service-pakket voorziet in levering, plaatsing,onderhoud en reparatie van de automaten. ‘Daarnaast bieden we een 24-uurs service. Al onze service-wagens hebben mobiele telefoons aan boord. Het aantal klanten kan stabiliseren, maar door de nieuwe tendens zal het werk toch verder toenemen. Wij zijn daar klaar voor’, aldus directeur Ed Kats.

Naschrift: ASK is gestopt!

Bronvermelding: Automaten Magazine Juni 1993