Gokkasten Archief Verhalen

Lees de Boeiendste verhalen uit Nederlandse Gok Geschiedenis

Bert Brouns

Architect Bert Brouns

Stukje uit Automaten Magazine November 1998

Bert Brouns over zijn Casino’s en vooral bekend via Fair Play Centers

Het amusementscenter van de toekomst, dat is nog meer thematisering, ruimte en kleuren. Maar meer nog zal het de kant op gaan van het “totaal amusement”. Horeca, detailhandel, bioscopen, theaters, disco’s, amusement en entertainment in vele vormen waarin geïntegreerd kansspel- en behendigheidsautomaten, kortom elektronisch amusement zijn opgenomen.

Bert Brouns architect casino's
Bert Brouns

Bert Brouns van Syntech Consultancy NV is ervan overtuigd dat men in Nederland ook die weg zal volgen. En hij weet waar hij over praat. Al zo’n veertien jaar ontwerpt hij amusementscenters. Meer dan vijftig staan er ondertussen in Nederland, in het buitenland staan er nog eens dertig, waaronder ook de meest fraaie casino’s en entertainmentcenters.

‘Het creëren van sfeer, warmte en uitstraling, daar gaat het om. Je kunt een rij automaten neerzetten en uiteraard draait het daar ook om, daar komt de omzet vandaan. Maar door daar rondom heen de boel goed en sfeervol aan te kleden zorg je voor een opwaardering. Een breder publiek vindt het aantrekkelijk en komt een kijkje nemen. Het imago van de branche komt dat ten goede, evenals toch ook weer de omzet.’

Het is duidelijk dat Brouns de ontwikkelingen binnen de speelautomatenbranche goed kent. De verbetering van het imago, de zelfregulering, de beperkingen en nu de productdifferentiatie. Hij maakte het van nabij mee. Tijdens het gesprek met Automaten Magazine valt het op dat Bert Brouns steevast in de wij-vorm praat als het over de automatenbranche gaat.

Teamgeest

‘Maar er is ook veel vertrouwen over en weer. Vanaf de eerste tijd van samenwerken. Als ik de mensen in deze branche vergelijk met andere opdrachtgevers? Heel eenvoudig: schitterende mensen. Ontzettend betrokken bij hun product, veel samen meegemaakt. Goede en minder goede tijden. De overgrote meerderheid van de mensen in deze branche is prettig om mee te werken.

Bij elk project creëerden we een teamgeest. En dat is goed.’ De aanleiding om nader kennis te maken met de Limburgse architect was de oplevering van het prachtige Atlantis-center in Lelystad. Daar presenteerde Syntech Consultancy, in samenwerking met het architectenbureau Smink Lancee Brouns nog eens overduidelijk haar visitekaartje.

Een staaltje van schitterend vakmanschap, daarover waren collega’s, relaties én het publiek het wel over eens. Cirkels en koepels kenmerkten de architectuur en de Fair Play filosofie: gedurfd, open en attractief. Zaken die Brouns ook aanspreken. ‘De mensen moeten zich thuis voelen, ze zijn een avondje uit, blijven wat langer hangen. Door het interieur zo smaakvol mogelijk te maken bereik je dat ook.’

Openheid

Het was het 51e project van architectenbureau Smink Lancee Brouns. Op het gebied van amusementscenters in Nederland wel te verstaan. Overigens is een zelfstandig bedrijf in het leven geroepen voor advies, commerciële concepten, coördinatie en realisatie van amusementsprojecten, genaamd Syntech Consultancy en geleid door Bert Brouns.

Het Heerlense architectenbureau ging in 1983 van start en een jaar later ontstonden de contacten met de automatenbranche. De discussies over openheid waren in volle gang. Of de architect daar maar aan mee wilde werken. ‘Eigenlijk was dat nog een grotere stap dan de thema-ontwerpen waar we later mee begonnen,’ zegt Bert Brouns.

‘Je moest voortaan naar binnen kunnen kijken in de hal. Weg met het donkere en zwarte gedoe. Daar is toch behoorlijk over gepraat. Ik begreep dat één van de redenen van die donkere “aankleding” de privacy van de speler gold. Die voelde zich beter op zijn gemak als hij als het ware “alleen” kon spelen zonder dat hij bekeken werd. Nou ja, dat idee konden we ook creëren in een center waar je ook gewoon naar binnen kunt kijken.

Gelukkig stond de opdrachtgever daarvoor open. En nu nog steeds merken we vooral die openheid en betrokkenheid bij de klanten uit de speelautomatenbranche.’ Later begon de thematisering. De eerste was de Taj Mahal in Kerkrade, één van de paradepaardjes van Fair Play én Bert Brouns. ‘Weet je dat de Taj Mahal er nog steeds staat zoals die werd opgeleverd? Geen renovaties of andere veranderingen zijn tot nu toe nodig geweest’, zegt de architect niet zonder trots. Een nieuw opgeleverd amusementscenter heeft een levensduur van ongeveer tien jaar, laat Brouns weten.

Herkenbaar

Casino Moskou bert brouns
Impressie Casino in Moskou

De activiteiten van het architectenbureau beperken zich niet tot Nederland. Zeer regelmatig is men ook elders in Europa te vinden. Veel in Duitsland, Spanje, België, en ook in Rusland waar een casinoproject voor Amerikaanse opdrachtgevers moest worden gebouwd. Binnen een paar maanden stond er het Crystal Palace. Een groot en indrukwekkend casino.

‘In het buitenland zijn we veel bezig met het ontwerpen van casino’s. Maar steeds weer zie je dat de thematisering een plaats krijgt. Ik denk dat Nederland wat dat betreft in Europa voorop loopt. Maar het besef dat die thematisering aanslaat bij het publiek komt nu ook in andere landen.

‘Thematisering betekent herkenbaarheid, vindt Brouns. En aangezien de centers en de casino’s groter zullen worden, is die herkenbaarheid belangrijk. ‘Dat moet je steeds weer terug zien in het gebouw. Of in het amusementspark dat straks komt. Dat betekent niet dat je in zo’n thema center van alles moet gaan imiteren. Nee, je zorgt dat het iets herkenbaars heeft. De stijl, maar ook de sfeer die een en ander uitstraalt.’

Uitbreiding

Het komt allemaal ten goede aan het imago van de branche, meent Bert Brouns. ‘De VAN heeft de zaken goed aangepakt, is op de goede weg. Ik denk ook dat er al veel moeilijke zaken zijn overwonnen. De branche verovert haar eigen plekje binnen het amusement. Wordt geaccepteerd en binnenkort heel gewoon gevonden.

‘Betekent het feit dat de VAN op de goede weg zit dan niet dat de architecten straks zonder uitdaging zitten? Wat valt er dan immers nog te verbeteren qua imago. ‘Toch wel. En dan denk ik vooral aan het family-entertainment dat gaat komen. Maar ook binnen die thematisering kunnen we nog veel doen hoor, ideeën zijn er genoeg.

Het interessante is dat als je internationaal werkt, je in elk land eigen regels hebt over vergunningen, over wat de wet wel of niet toestaat, noem maar op. Maar uiteindelijk zal het onontkoombaar zijn, die uitbreiding en thematisering. Ik denk dat dat is wat het publiek wil. Het betekent herkenbaarheid en een sfeer waarin je je uit en thuis voelt.

Bronvermelding: Automaten Magazine November 1998