Gokkasten Archief Verhalen

Lees de Boeiendste verhalen uit Nederlandse Gok Geschiedenis

Casino Interieur

Casino Interieur Nederland en zijn Architecten

Stukje uit Automaten Magazine Oktober 2001

Inrichting en interieur sfeerbepalend voor amusementscenter

De amusementscenters worden het visitekaartje van de speelautomatenbranche. Het ene centrum is nog mooier dan het andere. Steeds meer aandacht wordt geschonken aan zaken als sfeer, ambiance, uitstraling. De rol van het interieur neemt in dit alles een zeer belangrijke plaats in. De inrichting van een amusementscenter is mede bepalend voorde sfeer die er heerst.

Bezoekers moeten zich op hun gemak voelen. Eigenaren van amusementscenters zijn zich daar terdege van bewust. Samen met interieurbouwers en architecten komen ze tot geweldige prestaties. Maar wat gaat er aan vooraf. Wat is er allemaal gebeurd voordat de bezoekers het nieuwe of vernieuwde centrum betraden. Waar moest men rekening mee houden.

flamingo hoogeveen
Flamingo Hoogeveen

Interieur wordt visitekaartje van centers

Steeds meer aandacht krijgen inrichting en interieur van de amusementscenters. Het wordt allemaal mooier, professioneler ook. Natuurlijk, het VAN-protocol, de KEMA- keur, het moet wel als je mee wilt blijven doen. Maar toch zien steeds meer eigenaren en exploitanten van centers in dat het nodig is de boel frisser en lichter te maken. En zo een nieuw, breder publiek binnen te halen. Dat betekent ook dat er meer top- architecten en interieurbouwers actief zijn binnen de branche.

Dit magazine wilde weten wat er allemaal komt kijken bij een goede inrichting van het moderne amusementscenter. Aan twee net verbouwde amusementscenters werd een bezoek gebracht. ‘Hoe dan ook, we moesten gewoon open blijven.’

Het blijft altijd spannend tot en met de laatste dag. Met elke verbouwing is dat het geval. Je weet het en toch wen je er niet echt aan. Sylvain Vriens. manager facilities van Amusement Activities heeft al de nodige verhuizingen en verbouwingen meegemaakt.

De Jackpot Casino’s winnen aan uitstraling en sfeer. In Eindhoven en in Rotterdam heeft men een aantal ingrijpende verbouwingen achter de rug. Ook Rob van Zijp, technisch manager bij Inter Amusement Group. kent die druk. De centers van Flamingo Casino hebben immers ook een hectische tijd achter zich waarin de centers mooier en sfeervoller werden. Er moet erg veel geregeld worden, natuurlijk sta je constant in contact met de architect, de interieurbouwers, de hele bouwploeg. Er kunnen zich steeds weer nieuwe ontwikkelingen voordoen.

rob van zijp
Rob van Zijp

Verbouwen of overnemen

Er worden in Nederland, zoals bekend, nauwelijks meer vergunningen afgegeven voor nieuwe amusementscenters. De centers die zich willen vernieuwen moeten dus worden verbouwd. Ook overnames behoren tot de mogelijkheden. Maar dan nog, voordat je een goede locatie hebt gevonden waar je inderdaad ook echt aan de slag kunt, gaat er al de nodige tijd voorbij.

‘Wat wil je, wat is er mogelijk. De voorbereidingen vergen ook veel tijd. En dan ga je beginnen terwijl het ‘oude’ center gewoon door moet draaien’ vertelt Rob van Zijp.

flamingo casino purmerend
Flamingo Casino Purmerend

Flamingo Casino heeft wel een heel slepende verhuizing achter de rug. ‘We hebben in Purmerend negen jaar moeten wachten voordat we naar een nieuw pand konden. Hoewel de contacten met de gemeente goed zijn, was het lang zoeken naar een voor beide partijen geschikte locatie. Dat duurde dus het langste. Dan ga je ook nog praten over het pand dat je gekocht hebt.

De gevel moet bijvoorbeeld in de oude staat blijven omdat het op de monumentenlijst staat. Dus zoek je ook weer naar een compromis om het center juist ook van die kant een goede uitstraling te geven zonder dat je de regels overschrijdt. Maar voor de mensen van Flamingo Casino was het een extra stimulans om te laten zien dat ze er iets moois van konden maken.

Je bewijst dat je op een goede bedrijfsmatige manier bezig bent. En het resultaat mocht er zijn. Ook de gemeente Purmerend ziet in dat het nieuwe center een aanwinst is. Bij Jackpot Casino’s duurde het wat minder lang met de toestemming om te verhuizen en te verbouwen. ‘De verhoudingen met de gemeenten ervaren wij als goed.

In Eindhoven kregen we geen uitbreiding van automaten, dus hebben we die over een grotere oppervlakte neergezet. Het resultaat is aangenaam voor iedereen, zegt Sylvain Vriens. “We willen klantvriendelijkheid uitstralen, zeker als je in het centrum van de stad zit. En daar zijn we in geslaagd.’

Klantvriendelijk

Als het pand eenmaal bekend is en betrokken kan worden zijn er dus al de nodige gesprekken achter de rug. Rob van Zijp: ‘Over zaken als airco, het luchtbehandelingssysteem. In ons nieuwe centrum wordt tot maximaal vijftien keer per uur de lucht verschoond. De temperatuur moet goed zijn. Dat zijn dingen die ook met de binnenhuisarchitect, Albert Prins, worden besproken.

albert prins
Albert Prins

Trouwens, de architect treedt ook in contact met de gemeente, zeker als het gaat om milieu en veiligheidseisen.

Zij hebben hun ideeën, hun inbreng. Maar zij voelen ook goed aan wat wij willen. Er wordt gewerkt naar een casino-sfeer. Daarbij is de klantvriendelijkheid belangrijk. Je moet de mensen snel van dienst zijn, de kassa en de drankvoorziening moeten gemakkelijk te bedienen zijn voor de medewerkers. Je kweekt een sfeer waar de speler zich thuis voelt.

De architect heeft ook door dat wij als branche naar een breder publiek streven. Zeker met de komst van de meerspelers en de hele upgrading van de amusementscenters.’

Passen en meten

Het is soms passen en met een bij een verbouwing. En je plannen aanpassen als in de praktijk blijkt dat iets gewoon niet kan of niet mag. Vooral de architecten zijn daar niet erg blij mee. weten zowel Vriens als van Zijp. “Een architect denkt creatief, wil iets zo mooi maken als kan. En dan kan er weleens een conflict ontstaan. Omdat de installateur het anders wil en ook anders moet doen. Maar daar komen we met geven en nemen wel uit’, zegt Rob van Zijp.

Draaiboek

Toch is elke dag weer anders, je kunt voor verrassingen komen te staan. Daarom worden er constant bouwvergaderingen gehouden waar alle direct betrokkenen bij zijn. Je praat over van alles wat gaande is of wat nog gaat komen. Hoe doe je het met de vloerbedekking, het meubilair, de beveiliging. Je hebt een draaiboek en daar probeer je je aan te houden. Maar het is waar, soms is het hollen en stilstaan, aldus Sylvain Vriens.

Gewoon open blijven

De automaten van Jackpot Casino’s moesten een paar keer verplaatst worden, maar de speler kon er gewoon terecht. Ook in Purmerend bleef men doordraaien tijdens de verhuizing. ‘De ene dag sluit je af in het oude pand en de volgende dag open je gewoon in het nieuwe pand. Op de gewone openingstijden’, zegt Rob van Zijp.

En of het nu om amusementscenters met een thema gaat, met veel licht of een juist rustige ambiance, feit is dat de sfeer prettig en vooral klantvriendelijk is. En dat dat andere doel ook wordt behaald: een nieuwe, breder publiek dat gezellig een paar uurtjes wil toeven in een amusementscentrum. Om te spelen op de automaten, uiteraard, maar ook om even uit te zijn.

Interieur en inrichting: De aanbieders

centerparcs heijderbos
Schets verbouwing Centerpars Heijderbos

Interieurbouw Opmeer

Interieurbouw Opmeer heeft als hoofdactiviteit, de naam zegt het al, interieurbouw. In 1996 kwam men via Inter Amusement in contact met de speelautomatenbranche. Voortaan ging men zich bezig houden met de interieurbouw van de Flamingo Centers. Er werden centers gebouwd in Haarlem. Hoorn. Purmerend en Delft. Het werken met de mensen van de speelautomatenbranche wijkt niet echt af van opdrachten van andere branches, vindt directeur Van der Steen.

De samenwerking verloopt heel soepel en wordt door ons als prettig ervaren. Ook wordt er naar onze suggesties geluisterd. Op het gebied van het interieur in de amusementscenters zijn verschillende ontwikkelingen gaande, weet de heer V.d. Steen. ‘Er wordt steeds getracht een bepaalde sfeer te creëren en die verschilt van zaak tot zaak. De speelautomatenbranche blijft ook voor Interieurbouw Opmeer boeiend. Wij hopen voor de Flamingo Centers nog vele interieurs te vervaardigen en staan ook zeker open voor meer klandizie in deze branche.

Albert Prins Design- Maastricht

De naam Albert Prins klinkt als een klok in de wereld van de amusementcenters. In 1988 begon Prins als zelfstandig ontwerpbureau te Maastricht. Inmiddels is hij ruim twaalf jaar actief in het ontwerpen van amusementscenters. In de loop der jaren heeft hij een specialisme ontwikkeld voor horeca en recreatie-amusement projecten. “Kenmerk voor beide branches is dat sfeerbepalende elementen van belang zijn, die het publiek moet aanspreken, aangezien aangename belevingservaring mede moet bijdragen tot consumeren en beste den. Bovendien moet een aantrekkelijke sfeer worden opgeroepen, dat gericht is op de beoogde doelgroep’, zegt Albert Prins.

flipperkasten en autoracers

In 1987 werd hij benaderd door de Veltmeijer Group voor een interieurplan voor het Meetpoint amusementscenter in Castricum. Het betrof een kleine aanpassing van balie en een interieuradvies. Daarna zijn door mij Meetpoint centers te Roermond, Sittard, Geleen. Tegelen, Geldrop, Valkenburg en Weert ontworpen en gerealiseerd.

Het casino-concept werd als uitgangspunt gekozen. Sedert 1987 zijn er door Albert Prins tal van amusements projecten uitgevoerd. “In het algemeen geldt dat voor de speelautomatenbranche ambiance en sfeer belangrijke elementen zijn die moeten bijdragen aan een positieve ruimtelijke beleving.

Interieurs met een sympathieke indruk hebben de voorkeur. En dat kan in vele verschijningsvormen zoals een aangename temperatuur. Rokersluchten moeten goed afgevoerd worden. Geen hinderlijke verlichting, een gastvrij onthaal, een beschut gevoel voor de speler. Men moet een andere wereld instappen.

Vergelijk het met theaters, bioscopen en tv-spelprogramma’s waar ook plaats en tijd ontkoppeld worden van de realiteit’, zegt Prins op de vraag wat het typische is van het werken met deze branche. ‘In veel gevallen nemen opdrachtgevers Las Vegas als voorbeeld.

De aanvankelijke trend in Mythologische thema’s begint af te nemen, daar ‘visuele slijtage’ snel toeneemt. De levensduur van een thema duurt ongeveer vijf jaar, daar na treedt verveling op.

fair play
Fair Play

Een rijk uitgevoerd interieur met interessante details hebben een voorkeur. Het zogenaamde casino-effect blijft van belang. Albert Prins verwacht in de toekomst de nodige nieuwe trends. Attracties met zelfbedieningsbuffetten, acties gericht op doelgroepen. Acties rond meerspelers, inrichten van speciale afdelingen met meerspelers of voor Bingo. Links met sporttoto of sportevenementen.

Wing- Opmeer

Wing Interieur Architectuur BNI is een ontwerpbureau dat zich richt op verbouwen en inrichten van de bedrijfssector, winkels, kantoren, ziekenhuizen en de amusementssector. Sinds 1994 werkt men met de speelautomatenbranche.

Wing hield zich bezig met De Vries Amusementshal in Amsterdam en de Flamingo Centers in Haarlem, Hoorn en Purmerend. In hoeverre wijkt het werken met de speelautomatenbranche eigenlijk af in vergelijking met andere branches? Serge Hermans, directeur van Wing: “Elke branche heeft zijn eigen specifieke benadering en eisen.

interieur flamingo center
Interieur Flamingo Center

Bij de amusementshallen van Flamingo viel mij op dat men uit het negatieve circuit wilde komen, mede door de uitstraling van een open interieur.

Trends en opvallende ontwikkelingen zijn goed merkbaar’, zegt Serge Hermans. Er komen steeds meer spelletjes die je met elkaar kunt spelen. Dit vraagt ook meer ruimte zodat het niet storend is voor het publiek aan de automaten. Trends welke steeds meer aandacht krijgen zijn het meer publiekstoegankelijker maken, het uit de negatieve sfeer halen door meer licht te gebruiken, toepassen van lichte kleuren etc.

Het moet meer een ontmoetingsplaats worden voor iedereen. Waar men gezellig een spelletje kan spelen. De branche blijft dan ook interessant voor architecten en interieurbouwers.

Serge Hermans: ‘Omdat deze branche naar mijn mening nog veel te maken heeft met een negatief imago. Zo blijft er voor ons, ontwerpers, nog veel werk aan de winkel.

Scenic Shop- Purmerend

Scenic Shop is een decor afwerkingsbedrijf met een werkplaats van 600 vierkante meter in Purmerend en elf man vast personeel. ‘We zijn onderdeel van een netwerk van gelieerde bedrijven met andere disciplines waardoor we snel en efficient kunnen inspelen op vraag uit de markt wat betreft interieurbouw en- afwerking.

Er is intensieve samenwerking met meubelmakers, gespecialiseerde staalbedrijven, interieurbouwers en een flinke groep freelancers waardoor we kunnen beschikken over 50 tot 80 man op hoogtijdagen. Dat zegt Peter van Eerdenburg, directeur van Scenic Shop en geen onbekende meer binnen de speelautomatenbranche.

“Onze core business is film en tv decors. Door onze jarenlange ervaring in de filmindustrie hebben we een voorsprong op interieurbouwbedrijven die niet gewend zijn de creatieve taal van ontwerpers te spreken en daardoor vaak niet op dezelfde golflengte zitten met de architect. Toen men een kentering in de filmindustrie zag aankomen werd de kennis aangeboden aan thema- en vakantieparken en zo ontstond het contact met de toenmalige Veltmeijer Groep.

‘Voor de maatschappij die in de parken de automatenhallen exploiteerde, Alrecrea, hebben we een pilotproject gedaan, samen met Albert Prins Design, een supergespecialiseerde ontwerper in de automatenbranche. Hij doet veel werk voor bedrijven uit de branche. Sindsdien hebben we vrijwel alle projecten voor Alrecrea gedaan en dat bleef bij andere bedrijven niet onopgemerkt.

Joop v.d. Ende verlangt ook een goed product naar zijn zeer specifieke wensen voor een goede prijs. De filmindustrie gaat er ook van uit dat je op tijd levert.

Er is respect voor wat we doen. En er wordt keurig binnen de geldende termijnen betaald. Dat kom je bijna nergens meer tegen. Als trends in de branche valt Van Eerdenburg het rijke interieur op. De warme atmosfeer, de sfeer van luxe zonder protserig te worden. Maar wel met een strakke moderne hint.

‘De branche blijft voor ons interessant omdat ze de interieurtrends volgt. Toch zijn er nog bedrijven die wakker moeten worden. Je ziet soms automatenhallen. die zo gedateerd en sfeerloos zijn, daar zakt je broek van af. Het is onbegrijpelijk dat er nog exploitanten zijn die niet inzien dat de sfeer van je zaak ook bepaalt welke klant er binnenkomt.

Graeber & partners- Wijdewormer

Graeber & partners is een architectenbureau (BNA- BNI) met een ervaring van ruim dertig jaar. De opdrachten zijn zeer divers, van woningbouw tot utiliteitsbouw e.d. Een zeer belangrijk onderdeel van de werkzaamheden betreft de herbestemming en verbouwing/inrichting van bestaande gebouwen.

Maar inmiddels is het architectenbureau ook een bekende naam in de wereld van de amusementscenters. Peter Graeber, directeur: ‘Ruim twaalf jaar geleden werden wij voor het eerst gevraagd een amusementshal te ontwerpen. Sinds die tijd zijn wij regelmatig betrokken geweest bij nieuwbouw en ver bouw en inrichting van amusementshallen.

Onze werkervaring is uiteraard zeer divers. Suggesties onzerzijds worden gaarne ingewacht en opgevolgd. In de twaalf jaar dat Graeber & partners voor bedrijven uit de speelautomatenbranche werkt heeft men wel degelijk opvallende ontwikkelingen geconstateerd.

Te denken valt dan onder andere aan de toegangscontrole, meer openheid, gezellige uitstraling enzovoorts’, aldus Peter Graeber.

Gielissen Ne.os – Helmond

Gielissen Ne.os interieurprojecten is gespecialiseerd in project management, productie en montage van hoogwaardig speciaal en projectmeubilair voor onder andere kantoren, showrooms, ontvangstruimtes, winkels, bioscopen, musea, banken, hotels, restaurants, theaters en ook amusementscentra.

Gielissen’s maatwerk loopt uiteen van op zichzelf staande balies en vitrines tot complete inrichtingen, waarbij alle elementen tot in detail en conform de gewenste uitstraling op elkaar zijn afgestemd. De inrichting van amusementscenters behoort inmiddels tot de specialismen van de zaak. De contacten met de VAN zijn mede ontstaan door een aantal uitgevoerde opdrachten.

‘We hebben de presentaties van de meerspelers aan de diverse overheidsinstanties in Amsterdam Arena, PSV-stadion en het Ecodrome in Zwolle verzorgd. De inrichting van het eerste amusementscenter dateert van 1997, een center van Fair Play in Maastricht.

Het bedrijf richtte o.a. vier Fair Play’s in, waaronder eentje in Malaga. Maar er werden ook prachtige centra in Moskou en Budapest ingericht. Verder werkt men voor Amusement Activities, Bouwer & Keet en Crowntek Beheer. ‘In het werken met deze branche is kennis en betrokkenheid van belang.

Wij blijven op de hoogte middels Automaten Magazine, de Knipselkrant van Buro Zondag en door onze eigen brede oriëntatie op de markt zelf.

Bij elke aanpassing van het interieur van een center, zeker nu met de vaak dubbelfunctie kassa/toegangscontrole, wordt de privacy van de klant meegewogen. De klant is nog echt koning. Met deze bril trachten wij ook de voorstellen, welke wij voor deze branche uitwerken, te bezien en te bezielen.’

Een bezoek aan een amusementscenter moet meer zijn dan alleen een gokje wagen, weet men bij Gielissen. ‘Het moet een gezellig avondje uit zijn. De geboden ambiance is hier een wezenlijk onderdeel van. Interieur technisch wordt de inrichting steeds fraaier, men heeft meer oog voor details. Service en comfort aan de gasten staat voorop.

Termen als Mini Casino worden steeds vaker gebruikt. Dit impliceert een bepaald niveau, in elk opzicht. Daarbij gevoegd dat het een mensvriendelijke branche is welke nog steeds groeiende is en waar enorm in geïnvesteerd wordt, maakt het voor ons interessant. Wij verwachten nog veel schitterende amusementscenters te mogen inrichten.’

In dit artikel heeft u een aantal presentaties gelezen van bedrijven die samenwerken met de speelautomatenbranche. In dit geval: met name met de amusementscenters. In bijgaand lijstje vindt u hun telefoonnummers. Mogelijk een tip voor de toekomst.

Interieurbouw Opmeer, 0226-351785
Albert Prins Interior Design, Maastricht 043-3626688
Wing Interieur, Opmeer 0226-355558
Scenic Shop, Purmerend 020-0299-645121
Architectenbureau Graeber & Partners, Wijdewormer 0299-424809
Gielissen Ne.os, Helmond 0492-531531
Soons, Schimmel 045-4042345
Odiko, Deurne 0493-387830

Bronvermelding: Automaten Magazine Oktober 2001