Gokkasten Archief Verhalen

Lees de Boeiendste verhalen uit Nederlandse Gok Geschiedenis

Eurocoin

Eurocoin Geschiedenis

Nadat Jan Tooten weg ging bij Jac van Ham (in zijn toenmalige functie als adjunct directeur) om zich verder te ontplooien, starte hij met de financiële hulp van Rinus Elst een nieuw bedrijf in Bergen op Zoom: EUROCOIN!

Vanuit Jac van Ham kwam later Resi van Dijk mee (goed in duitse taal en daarom goed in communicatie met Oostenrijk. Ook Henri Spijkers ging later mee, vooral i.v.m. de techniek.

De opstart van Eurocoin was de de Hold-It van Marian Electronics. Die zaten in Gloucester, een plaats tussen Londen en Cardiff. De Hold-It werd een geweldig succes.

‘HOLD IT’ DE UPRIGHT VOOR NEDERLAND!!!

hold it gokkast
Opgezet volgens de laatse technologie in overeenstemming met de industriële normen. Beveiligd tegen elke invloed en storing van buitenaf. Door het “REFLEXUNITSYSTEEM” ontstaat een zeer konstante percentageregeling! Totaal nieuw feature waarmee men extra holds kan verkrijgen. Een “OPBOUWFEATURE” voor een extra jackpotcombinatie. Double/Nothing tot 20 bonuspunten.

Ook Resi van Dijk en Henri Spijkers werden later naast Jan Tooten aandeelhouder.

Jan Tooten Resi van Dijk Henri Spijkers
Directieleden van het eerste uur zijn Jan Tooten, Resi van Dijk en Henri Spijkers.

Het in ’s Hertogenbosch gevestigde bedrijf Eurocoin ging in 1979 van start en wisselde sindsdien nogal eens van bedrijfspand. Begin 1988 volgde er een verhuizing van Bergen op Zoom naar een splinternieuw, attraktief onderkomen aan de Hambakenwetering 14, eveneens in Den Bosch.

VAN Expo Rai Amsterdam 1988

Resi van Dijk, een van de drie direktieleden van Eurocoin in 1988 op de VAN Expo Rai Amsterdam: ,,Het is natuurlijk een hele vooruitgang. Ons vorige pand was veel te klein; we waren er al lang uitgegroeid. Dit hier is op maat gemaakt, en dat merk je. De werkruimte voor ons, maar ook voor onze mensen (Eurocoin heeft momenteel 38 man personeel in dienst) is veel prettiger en ruimer. En vooral buitenlanders die hier komen, krijgen door dit gebouw toch een andere en positievere indruk van onze aktiviteiten.”

Hoe moet je Eurocoin zien?

Resi van Dijk:,, We ontwikkelen, fabriceren en verhandelen automaten. Exploiteren doen we slechts in geringe mate. We hebben het er bij nodig om onze automaten te kunnen testen en om verder toch een beetje met de problematiek van het exploiteren van automaten op de hoogte te blijven. Maar van oorsprong zijn we duidelijk een handelsorganisatie.”

Wat laat Eurocoin dit keer op de beurs zien?

Mede direkteur Jan Tooten, Eurocoins ‘kreatieve man’: ,,Onze stand is dit keer wat groter van oppervlakte. Dat betekent al dat we uit willen pakken, daar is het in december ook de tijd voor.
Eurocoin komt dit keer met zes nieuwe automaten, waarvan drie kits, dus nieuwe spelletjes, ’n nieuwe glasplaat in een reeds bestaande machine.
Verder zijn er twee nieuwe machines in ons Casino Look-kabinet, de ‘Shuffle’ en de ‘Cash Bank’. Tevens laten we een gewone rechttoe rechtaan hendelmachine zien, die we gemaakt hebben voor de Nederlandse markt, maar waarmee we ook over de grenzen willen.

Dat zijn de kansspelautomaten. Behendigheidsautomaten zijn er ook: een NSM- produkt, jukeboxen met cd-platen.” Jan Tooten verduidelijkt deze uitgebreide presentatie van z’n bedrijf: ,,Je mag best stellen dat de markt steeds kritischer wordt. Je kunt haast spreken van een bepaald verzadigingspunt. Dus moet je nu echt gaan kijken ‘waar kan ik openingen vinden’.”

Artikel Automaten Magazine januari 1990

Eurocoin bestond het afgelopen jaar tien jaar. De ‘buitenwereld’ heeft daar niet zo veel van gemerkt. “Omdat we dit keer het personeel eens wilden verwennen, die hebben tenslotte in ruime mate aan ons succes bijgedragen”, zegt Jan Tooten, directeur van Eurocoin. En omdat twee jaar geleden, toen het nieuwe pand in Den Bosch werd betrokken al flink werd uitgepakt koos men nu voor een feestje binnenshuis. En dat het bedrijf een succes is blijkt uit de korte maar stormachtige ontwikkeling.

In relatief korte tijd moest steeds worden verhuisd of herbouwd om het bedrijf optimaal te laten functioneren. En ook nu werkt men weer aan uitbreiding. “We zijn iedere dag in beweging, steeds op ons qui vive. Dat moet ook wel in deze branche, anders glij je uit”, verklaart Tooten het succes van Eurocoin. En wat de directie net zo belangrijk vindt is het ‘werken in de breedte’. Een ruim, veelzijdig assortiment om overal alert op in te springen.

“Je kunt je afvragen wanneer je als bedrijf echt start. Is dat als je de eerste contacten legt of als de b.v. een feit is en je als zodanig met de grote jongens mee gaat draaien. Bij ons gebeurde dat al na een jaar. Toch houden we 1979 aan als beginjaar”, aldus Tooten die samen met Resi van Dijk en Henri Spijkers de directie vormt.

jan tooten dirtecteur eurocoin
Jan Tooten Directeur Eurocoin

Snel succes

“We werken met een prima team. Als je de directie neemt, ieder heeft daar zijn eigen taak en specialisme. Resi van Dijk doet uitstekend werk op het financiële en personele vlak, Henri Spijkers voert de technische directie en ikzelf doe het algemene management. We hebben het getroffen dat we ook met steeds weer geweldige mensen om ons heen werken”, aldus Tooten die nog eens in vogelvlucht terugkijkt naar de succesvolle beginjaren.

“We zaten in Bergen op Zoom, bij ’n bevriende relatie. Met ons eerste produkt, de Hold It, was het meteen raak, dat geeft moed natuurlijk”. De eerste machine die Eurocoin afleverde sloeg aan. Daarnaast hield het bedrijf zich ook bezig met import. Maar gaandeweg werd het eigen product belangrijker. Men ging zelf machines maken. Als eerste in Nederland werden spelletjes verzonnen en ontworpen, machines gebouwd en uiteindelijk afgezet. “Als eerste in Nederland, ja. Daarvóór haalden we de ontwerpen uit Engeland.

In opdracht van het moederbedrijf is A.R.D. Agency b.v., research en development, in staat alles zelf te doen. En ondertussen ging het hele bedrijf voor de wind. Na anderhalf jaar vertrok men reeds uit Bergen op Zoom en koos residentie in Den Bosch. Vanwege de centrale positie ten opzichte van Duitsland en België. En opnieuw werd er verhuisd, domweg omdat het bedrijf te groot werd. Zo ook groeide het personeelsbestand. Thans werken er zo’n veertig mensen in het Bossche bedrijf. Een nieuwe uitbreiding staat weer voor de deur.

Breedtewerking

Eurocoin gelooft in de zogenaamde breedtewerking. Jan Tooten legt dat gedeelte van het ‘Eurocoin-succes’ uit. “Het is bekend dat de hoofdprodukten in onze branche fluctueren. Ook topbedrijven hebben op en neergaande jaren. En de kosten gaan door, daarom is compensatie broodnodig. Je pakket uitbreiden. Neem een simpel voorbeeld. Bij de vroegere puntenmachines merkte je een zekere stabilisatie. Omdat niet iedere speler het leuk vond steeds naar de kastelein te gaan, men vindt het leuker als een machine direct uitbetaald.

En nog zie je dat maar door een klein publiek wordt gespeeld. Ik noem het niet gokken, want onze branche doet veel meer dan het leveren van kanspelmachines. De behendigheidsautomaten zijn ook een onderdeel van wat we doen, het moet niet zo zijn dat onze branche wordt geïdentificeerd met alleen gokkasten”. Tooten zou graag zien dat meer mensen in de branche die filosofie delen.

Snooker

De breedtewerking van Eurocoin is duidelijk voor iedereen. Het Snooker bijvoorbeeld, neemt een steeds belangrijkere plaats in. “In het begin hoorde je mensen zeggen dat het niks zou worden met dat snooker. De ontwikkelingen bewijzen anders. Via N.S.M.-Löwen zijn we begonnen met poolbiljarts. Daarna zijn we in zee gegaan met Matchroom en met snooker aan de slag gegaan. Goed, alle begin is moeilijk, maar we hebben gelijk gekregen. Het snooker wordt steeds belangrijker. Vervolgens zijn we met het elektronisch darts gekomen.”

Toch erkent ook Jan Tooten dat er binnen de branche bedenkingen zijn tegen die ontwikkelingen. “Dat is waar, maar dan denk je op de korte termijn. Je ziet het toch: de biljartcentra en snookerhallen schieten als paddestoelen uit de grond, daar moeten we verder in mee gaan en ook daar het assortiment verder uitbreiden. Het is wel degelijk goed om snookers te exploiteren. Als je het elektronisch darts in de horeca plaatst is dat ook succesvol. Wij werken daar zelf hard aan mee.

We plaatsen die darts in de horeca en er wordt gespeeld in competitie en verenigingsverband. Dat betekent ook extra omzet voor de horeca-eigenaar. We organiseren toernooien, de beste spelers worden vervolgens naar het buitenland uitgezonden. Die sportafdeling, om het zomaar eens te noemen is voor onze branche van groot belang. En we willen er alles aan doen dat verder te ontwikkelen. Wat darts betreft: wij nemen het initiatief tot een club of vereniging zelf verder gaat. Een ideale formule.

Ook op ander gebied nam Eurocoin initiatieven. De cd-jukebox is niet meer weg te denken. Ook hier waren twijfels. Tooten: “Natuurlijk, dat is altijd als je iets nieuws doet. Sommige landen zijn ook verder dan wij. Maar de cd-jukebox is een succes. Neem nou zo’n machine met 2600 titels, de snelste wisselaar ter wereld die bovendien van N.S.M. is. In Engeland en Amerika verdrievoudigde het marktaandeel. Men was ook daar sceptisch, net als hier. Maar ook hier stijgt de verkoop. Zo’n ding is toch ideaal. Je hebt een zeer ruime keuze, je bepaalt als het ware de eigen sfeer van een feestavond. Ik constateer dat de cd- jukebox van NSM/Löwen een geweldig succes is”.

Imago

De breedtewerking waar Eurocoin zo succesvol mee is heeft nog een voordeel, volgens Tooten. “Ons imago is bij een grote groep buitenstaanders nog twijfelachtig, dat moet je erkennen. Het hele gedoe van de gokverslaving. Er wordt zoveel gepraat en er komt nog te weinig uit. Volop goede bedoelingen hoor. Wat we moeten doen? Nog opener worden naar het grote publiek. Vertel ze hoe onze branche eruit ziet. De weg om uiteindelijk uit dat probleem te komen moet korter zijn. Openheid is van groot belang. De exploitanten moeten zich dat ook realiseren. Met hen moet ook gepraat worden. De massa heeft vaak een verkeerd beeld van ons.

Als men over de gokverslaving praat kun je er donder op zeggen dat je een kanspelautomaat op de t.v. ziet. Omdat je ze ook overal ziet. Mijn stelling is dat je mensen moet laten zien dat we veel meer doen dan alleen die kanspelautomaten. Trouwens, alsof dat gokprobleem uitsluitend bij ons zou liggen. Het speelt overal waar mensen een gokje wagen. Dat beeld moet anders. Net als het fabeltje als zou een automaat honderden guldens ineens uitbetalen. Waanzin, maar die verhalen gaan wel rond. Doe daar eens iets aan, kom met goede voorlichting”. Want uiteindelijk is het voor de gehele branche van levensbelang, vindt Tooten. “Uiteraard, het slaat terug op onszelf.

Op de lange duur krijgen wij de schuld en komt de overheid met maatregelen, omdat we niet met oplossingen komen. Dat moet worden voorkomen”. Bij Eurocoin is men serieus bezig met het gokverslavingsprobleem. Bij de opening van het nieuwe pand werd een forse gift aan de bestrijding van het probleem geschonken. Maar meer nog pleit men voor een eerlijke voorlichting.

Internationaal

Breedtewerking, een veelzijdig assortiment. Goed voor het bedrijf, de branche en het imago. Eurocoin zelf zit niet stil. Zo gaat men de internationale markt op. “In Frankrijk waren we actief totdat daar een nieuwe wet van kracht werd. Nu richten we ons op Duitsland. Dat is een grote markt. Wij kiezen dan voor de rustige aanpak. Dat werkt beter dan wanneer je het meteen levensgroot aanpakt. Want dan kunnen de tegenvallers ook groot zijn. Succes dus ook in Duitsland, maar er zijn nog meer interessante mogelijkheden.

De stormachtige ontwikkelingen in oost- Europa bieden ook kansen voor het bedrijfsleven, dus ook voor de automatenbranche. “Zeker. We hebben reeds de nodige contacten, maar het gaat heel geleidelijk. Je moet de nodige financiële zekerheid hebben uiteraard. Maar dat het ook voor ons interessant wordt daar, dat is zeker”, meent Tooten.

Eurocoin slaat steeds verder zijn vleugels uit. In tien jaar heeft men een geheel eigen positie op de markt ingenomen. De filosofie en de werkwijze van het Bossche bedrijf zijn daar debet aan. Veelzijdigheid in aanbod en aanpak. Alles wijst erop dat Eurocoin de komende jaren nog duidelijker van zich zal doen spreken.

ARD Agency (artikel april 1990 Automaten magazine)

ARD Eurocoin
ARD Agency

ARD Agency staat voor Advise, Research and Development Agency b.v. en past precies in dat kader. Dit ontwikkelingsbedrijf is een onderdeel van Eurocoin (zit ook in hun pand) en timmert steeds nadrukkelijker aan de weg. Automaten Magazine nam een kijkje bij ARD, zoals het kortweg wordt genoemd. “Of we nou wel of niet de eerste in Nederland waren, dat laat ik maar even in het midden. In ieder geval waren we al heel vroeg in ons bestaan hiermee bezig”, zegt directeur Jan Tooten. Dit zei Jan op de vraag wie in dit land nou eigenlijk begon met het in eigen beheer verzinnen, ontwikkelen en bouwen van de computergestuurde spelletjes.

Zeven mensen zijn permanent betrokken bij het werk van ARD Agency B.V. ir. Jack van Dongen is officieel de manager Research en Development van het geheel, “maar ik noem mijn functie het liefste aanvoerder”, zegt hij zelf.

Jack van Dongen
Jack van Dongen

Veelzijdig

De activiteiten van ARD mag men gerust veelzijdig noemen. Advisering, onderzoek en ontwikkeling van amusementsautomaten, dat is zo ongeveer het belangrijkste aktiviteiten van het bedrijf. Maar daarnaast test men ook zelf de ontwikkelde automaten. “Wij noemen dat dan maar een voorkeuring”, legt Jack van Dongen uit. “Hoe meer we zelf testen voordat het IJkwezen gaat keuren, hoe sneller de procedure verloopt”.

De kansspelautomaten zijn en blijven ook voorlopig nog het allerbelangrijkste voor Eurocoin en dus ook voor ARD. Toch worden andere producten langzaam maar zeker bijna net zo belangrijk. “We zijn met verschillende dingen tegelijk bezig. Je moet je in deze branche steeds weer vernieuwen, op veel gebieden thuis zijn en alert zijn”, meent Jan Tooten.

Advies

De advisering met betrekking tot amusementsautomaten is één van de activiteiten van ARD. Jack van Dongen: “In de eerste plaats doen we dat uiteraard voor ons moederbedrijf Eurocoin. Maar we werken ook in opdracht van andere bedrijven. Zo hebben we onlangs een automaat ontwikkeld in opdracht van een bedrijf dat internationaal op de kermismarkt opereert. Voor onze zusterorganisatie Eurocoin Sports maakten we een afrekensysteem voor biljart en snooker. Amusement is veel meer dan alleen de bekende kansspelautomaat. Het is een breed gebied waarin we meedenken, adviseren en vernieuwen.”

Onderzoek

Tachtig procent van het werk van ARD bestaat uit het onderzoeken en ontwikkelen van amusements- c.q. kansspelautomaten. “Dan zijn we met een heel proces bezig. Een marktonderzoek is dan de eerste voorwaarde, daarna kijken we ook of een en ander technisch haalbaar is. Ook dat vergt weer intensief onderzoek”, zegt Jack van Dongen.
“Als we eenmaal tot ontwikkeling overgaan, zitten we al weer een stuk verder in ons proces”, legt Van Dongen uit. “Samen met gespecialiseerde bedrijven gaan we werken aan het z.g. Artwork, het uiterlijk van de machine.

De basis van de machine wordt door ons in eigen huis gemaakt, een uitgebreide specificatie ligt hieraan ten grondslag. Het programmeren zelf, geschiedt voor het grootste deel in Engeland. De resultaten daarvan, worden tussentijds steeds getest en gecorrigeerd door de mensen van ARD. Vergelijk het met een architect die een huis ontwerpt. De metselaar en de timmerman maken het volgens het door de architekt gemaakte plan”.

Nieuw produkten

Eurocoin en ARD houden zich steeds meer met nieuwe activiteiten en produkten bezig. Voortdurend komen er nieuwe ideeën. “We werken aan nieuwe ontwerpen voor de Nederlandse en de internationale markt. Dat laatste gaat dan weer in uitvoerig overleg met bijvoorbeeld de afnemers in Duitsland. De regels zijn daar weer anders dan bij ons, ook daar moet je opletten als je nieuwe machines maakt.”

Interessante nieuwigheid is de videoclipmachine. Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Jack van Dongen: “Het is eigenlijk het vervolg op de videojukebox die er al was. De videoclip machine is een jukebox die beelden doorgeeft. Je kunt met zo’n machine veel doen. Natuurlijk de videoclips bij de betreffende platen. Inderdaad het is een kijkmachine. Er is een groot aantal soorten locaties waar je zo’n ding neer kunt zetten. Winkelketens, campings, de betere amusementscentra en disco’s wellicht.

Het is overigens niet zo, dat de machine zich beperkt tot het tonen van enkel muziekclips. De machine biedt een schier onuitputtelijk scala van mogelijkheden. Vanuit de reklamewereld is al belangstelling getoond voor het apparaat. Voor het tonen van reklame boodschappen is het produkt dan ook zeer geschikt.”

Van hetzelfde niveau is de V.I.S., video informatie systeem, een projekt waaraan ARD in samenwerking met een videobedrijf werkt.
Ook hier zijn de mogelijkheden onbeperkt. “Informatie wordt gevreten”, zegt Tooten, “daar moet je op inspringen: produktinformatie, VVV-informatie, als je daar even over doordenkt kun je ontzettend veel dingen verzinnen en dat is precies wat hier bij ARD gebeurt. Wij hebben het volste vertrouwen in deze nieuwe ontwikkeling, een die maar weer eens aantoont dat er echt meer onder de zon is”.

Stukje uit Automaten Magazine april 1995

Resi van Dijk en Jan Tooten blikken terug op 15 jaar Eurocoin

jan tooten
Jan Tooten

Jan Tooten houdt van problemen. Als ze er niet zijn, zoekt hij ze gewoon. ‘Ik vind er niks aan om bijvoorbeeld drie dagen achter elkaar alleen maar verkopen te doen en leverbonnen uit te schrijven. Ik vind het leuker om een probleem voorgeschoteld te krijgen.’

Ze houden zich een beetje op de achtergrond, de directieleden Resi van Dijk en Jan Tooten van Eurocoin. Ze gaan niet vaak op de koffie en recepties bezoeken, daar houden ze eigenlijk niet zo van. Dat leidt ertoe dat sommigen zich wel eens afvragen hoe het nou eigenlijk zit met dat bedrijf uit Den Bosch en hoe het zich staande houdt. Het zit wel goed. Drie april bestaat Eurocoin al weer 15 jaar en nog steeds bouwen ze heel rustig hun succes uit.

resi van dijk
Resi van Dijk

Resi van Dijk houdt zich bezig met personeelszaken en de financiële kant van de zaak. Ook juridische zaken neemt ze tegenwoordig voor haar rekening. ‘Je kunt geen brief meer ontvangen of verzenden of je moet er een advocaat bij halen. Bij wijze van spreken.’

Het is al weer vijftien jaar geleden dat Eurocoin voor het eerst het licht zag. En wel bij een bevriende relatie in Bergen op Zoom; Rinus Elst. Ze zijn begonnen in, naar eigen zeggen, armoede maar al snel ging het het bedrijf voor de wind. In het begin importeerde Eurocoin vooral gebruikte automaten die vervolgens aan Frankrijk werden geleverd. Maar niet veel later startte Eurocoin met de ontwikkeling van eigen automaten. De eerste Eurocoin-machine heette Hold It. En die sloeg meteen aan.

‘Gelukkig maar’, vertelt Jan Tooten lachend, ‘anders waren we meteen van het toneel verdwenen. In Nederland tenminste’. De onderneming groeide gestaag. Vanuit Bergen op Zoom ging Eurocoin al snel naar bedrijventerrein Soetelieve in Den Bosch. Ook die ruimte was al gauw te klein zodat Eurocoin zijn heil ging zoeken in een pand op De Vutter. ‘Het zweet stond je in de handen als je de bouwtekeningen zag’, herinnert Tooten zich, ‘maar we zaten er een maand in en toen was het eigenlijk al te klein’. ‘En nou is het hier eigenlijk ook al te klein, daar we elders nog veel ruimte huren’, voegt Resi van Dijk er nog aan toe. In totaal biedt het pand aan de Hambakenwetering ruimte voor zo’n 38 werknemers, inclusief de exploitatie.

eurocoin hambakenwetering den bosch
Hambakenwetering is inmiddels het 3e pand van Eurocoin in Den Bosch

Terug naar af

Maar nu, drie lustra verder, is Eurocoin ondanks de groei en het succes weer terug bij af. Bij wijze van spreken dan. ‘We zijn in het buitenland begonnen en daar zijn we nou eigenlijk weer’, verklaart Resi.

Jan Tooten: ‘We hebben deelname in een grote exploitatie in Tsjechië en Slowakije en we zijn actief in Hongarije, Zwitserland, België I en Luxemburg. Dat wil niet zeggen dat Eurocoin zich tegenwoordig uitsluitend op het buitenland richt. Heel succesvol in het binnenland is al anderhalf jaar de Pentium, een behendigheidsmachine met een aparte presentatie. Nu op veel plaatsen de kansspelautomaat wegvalt, is de vraag naar de Pentium enorm.

Know how verdwijnt

Toch, het valt niet te ontkennen, is het buitenland de redding voor de bedrijfstak, en zo ook voor Eurocoin. De branche, en dan met name de groothandel, stort zich gedwongen door de krimpende binnenlandse markt op “het buitenland”, een éindeloos afzet gebied. ‘Het buitenland is zóóóó groot’, antwoordt Resi lachend op de vraag of door de enorme vlucht naar over de grens, die markt dadelijk niet opdroogt.

jack van dongen
Jack van Dongen, afdeling ontwikkeling

‘Met de produkten die je gemaakt hebt met de know-how uit Nederland probeer je een aparte rol te spelen’, legt Tooten uit, ‘probeer je iets nieuws te presenteren’. Nederland heeft volgens de twee directieleden nog steeds een grote voorsprong in het buitenland. De Hollander is nog altijd een graag geziene zakenman met zijn grote aanpassingsvermogen aan de taal en cultuur, vindt Resi.

Tooten is alleen bang dat die voorsprong straks, door de benarde positie waarin Nederland zich op het gebied van kansspelen nu bevindt, wordt omgezet in een achterstand. Wij hebben binnen onze branche hier in Nederland de afgelopen jaren een gigantische know how opgezet waarmee we het in het buitenland gewonnen hebben. Dat gaat in de toekomst verloren als wij niet meer kunnen ontwikkelen in Nederland.

Als kansspelen in Nederland niet meer rendabel zijn, stopt de ontwikkeling. Specifiek voor het buitenland ontwikkelen is moeilijker want je kunt wel iets uit je eigen programma meenemen maar je moet zien hoe de spelers reageren, dicht bij huis. Dat gaat dus verdwijnen. Die ontwikkelingssector gaat gewoon weg in Nederland, dat kun je gerust keihard schrijven. De know how die je hier opdoet, verdwijnt. Dat gaat voorbij en dat is jammer’.

Tijden herhalen zich

De toekomstvisie van Eurocoin is eenvoudig, maar duidelijk. Wat Van Dijk en Tooten vooral denken te gaan doen, is doorgaan zoals ze zijn begonnen: “oude” apparaten in een nieuw jasje steken. ‘Dat deden we omdat de mensen toen nog niet voldoende geld hadden om steeds nieuwe apparaten te kopen. En ik denk dat dat nu weer terug gaat komen want de opbrengsten gaan omlaag. De mensen hebben minder geld beschikbaar, dus ik denk dat we dat fenomeen toch weer terug gaan krijgen’, denkt Tooten. ‘De tijd gaat zich gewoon herhalen’.

Boerenfluitjes-met-de-rugzak- broekzakpolitiek

Toch is er wel veel veranderd, mijmeren Resi en Jan, als ze terugblikken op de afgelopen 15 jaar. Het zaken doen bijvoorbeeld. Het is zoveel harder geworden. Resi, die zich vooral bezighoudt met personeelszaken en de financiën, ziet zich gedwongen tegenwoordig ook het hoofdstukje “juridisch” aan dat rijtje toe te voegen. ‘Tegenwoordig kun je geen brief meer ontvangen of verzenden zonder dat je er een advocaat bij moet halen. Dat is echt in de mode. Vijftien jaar geleden deed je alles aan tafel. Mondeling desnoods. Dat is er vanaf’.

Jan, die vooral de commerciële kant van de zaak behartigt, noemt die verharding liever professionaliteit. ‘Ik heb het idee dat het niveau van de branche is gestegen’. ‘Tja, je kunt tegenwoordig gewoon geen bedrijf meer voeren zonder professioneel te zijn’, vult Resi aan. ‘Het kan niet meer op zijn boerenfluitjes-met-de- rugzak-broekzakpolitiek’, zegt ze op z’n Resi’s.

Maar tegelijkertijd zijn de verhoudingen binnen de branche toch ook wat verzacht, hoe tegenstrijdig het ook klinkt. De relaties met de concurrenten zijn aanzienlijk verbeterd. ‘Vijftien jaar geleden was je allang blij àls je met elkaar aan tafel zat. Nu zijn de vergaderingen gezellig, om het zo maar te zeggen. Je zit niet meer zo op elkaar te katten’, vinden Resi en Jan. De oorzaak ligt in het feit dat de groothandel een gezamenlijke vijand heeft, denken ze. Zo moeten ze knokken tegen de overheid maar ook afspraken maken over gedragsregels binnen de branche.

Exclusief

Een echte drijfveer heeft Eurocoin nooit echt gehad, vinden Resi en Jan. Ze hebben altijd verschillende markten bestreken. ‘Dat geeft een rustig gevoel’. Ook denken ze dat de kracht van het bedrijf voortkomt uit de omvang die het heeft. Ze zijn bewust klein gebleven. Om flexibel te kunnen blijven en snel in te kunnen spelen op veranderingen in de markten. ‘Flexibiliteit is een toverwoord voor Eurocoin’, benadrukt Resi.

Zo wordt de eigen produktie bewust beperkt gehouden. In Den Bosch worden exclusieve kleine aantallen gemaakt. De grote aantallen besteden ze uit. ‘Je bent wat flexibeler als je grotere aantallen kunt uitbesteden. We hebben nu uitsluitend nog mts-gekwalificeerd personeel in huis. Dat kan als je kleiner bent. Vroeger, met dat grote produktiebedrijf, lag dat wat moeilijker. En zo hou je toch de know how in huis’, besluit Tooten.

Vader en moeder

Ze zien er relaxed uit, Resi en Jan, ondanks het feit dat hij gestopt is met roken én koffie drinken! Ze zijn zo langzamerhand zo’n beetje de vader en moeder van Eurocoin geworden. Problemen doen ze niks. In plaats van in elkaar te kruipen, veren ze helemaal op als zich moeilijkheden voordoen.

‘Ik vind er niks aan om bijvoorbeeld hier drie dagen achter elkaar alleen maar verkopen te doen en leverbonnen uit te schrijven. Daar vind ik niks aan. Ik vind het leuker om een probleem voorgeschoteld te krijgen’. ‘Jan is iemand die problemen maakt, als hij ze niet heeft. Hij zoekt ze gewoon’. De lastige positie waarin de speelautomtenbranche in Nederland zich nu bevindt, is voor Tooten niet meer dan een uitdaging. ‘Van problemen wordt je inventiever’, vindt hij.

Jan Meijvis

jan meijvis
Jan Meijvis

Vanwege het feit dat hij 12 jaar bij de zaak is en dankzij zijn geweldige inzet en goede diensten, is Jan Meijvis, directeur van Eurocoin Exploitatie bv, sinds kort ook aandeelhouder van dit bedrijfsonderdeel. In die 12 jaar heeft hij zich op de klassieke manier opgewerkt.

Zo is hij begonnen op de produktievloer. Daarna heeft Meijvis gewerkt als service-monteur en vervolgens is hij meer de commerciële kant op gegaan. Nadat hij enige tijd manager was geweest, werd Meijvis uiteindelijk directeur. Meijvis zelf, die ook in de geschillencommissie en het VABO- bestuur zit, blijft er nuchter onder. Hij werkt dag en nacht en in de weekeinden doet hij het bui- tenland “er even bij”.

‘En dat is nou het allerleukste van 15 jaar Eurocoin; zulke fantastische mensen om je heen die het bedrijf letterlijk dragen. Dat soort mensen hebben we hier meer en geloof maar dat we dáár heel goed voor zullen zorgen!!’, aldus Resi.

Stukje uit Magazine Mei 1995

Eurocoin viert 15 jarig bestaan

Rinus Elst, Resi van Dijk, Jan Tooten

Eurocoin vierde in april haar 15-jarige bestaan. Het personeel bood ter ere van deze gelegenheid het logo gezandstraald in de spiegelwand in de showroom aan, aan Resi van Dijk en Jan Tooten, de directie (rechts op de foto). Rinus Elst en zijn vrouw Corrie (links) waren ook aanwezig op het feest dat Eurocoin in besloten kring vierde. Elst gaf grote steun aan Eurocoin bij de oprichting in 1980.

Stukje uit Magazine Juli Augustus 1997

Eurocoin versterkt verkoopteam en houdt loterij

Prijs Bar7 Kit Rovano
Thomas Pronk ontvangt de prijs voor Rovano uit handen van Desirée Lubbersen en Bart Kamp (vlnr)

Zoals op diverse manieren vooraf overduidelijk aangekondigd door Eurocoin International, heeft op woensdag 4 juni jongstleden de trekking plaatsgevonden van de winnaars van de Bar-7 kits tegen slechts 50% van de prijs.

Want bij een mailing van Eurocoin, eerder dit jaar in april, was niet alleen een introductie-korting aangekondigd. Als men via de bijgesloten antwoordkaart bestelde, kwam men niet alleen voor die korting in aanmerking, ook werd de mogelijkheid geopend (tenminste als men de moeite nam de antwoordkaart terug te sturen), om via een loterij een forse korting op de aankoopprijs van een Bar-7 kit te krijgen.

Dat terugsturen mocht zelfs geschieden door exploitanten die niets bestelden, maar die waren er niet!

Anton Zondag loterij trekking
Anton Zondag mag de eerste gelukkige bekend maken

Eurocoin International had Anton Zondag van Buro Zondag-Stam en voorheen directeur der VAN uitgenodigd om de vijf gelukkige winnaars te trekken. Uit een overweldigend aantal reacties, verhoudingsgewijs vergelijkbaar met de deelname aan de Mitsubishi Carisma actie, werden achtereenvolgens als gelukkigen getrokken:

• Rovano Amusement uit Capelle aan de IJssel
• Van Dessel Automaten uit Meijel
• Van de Weerd & Zn. uit Apeldoorn
• Amusement Totaal uit Amersfoort
• Straatman Automaten uit Beek en Donk.

Bart Kamp en Desirée Lubbersen hebben inmiddels de eerste winnaar de kit persoonlijk overhandigd. Thomas Pronk van Rovano Amusement nam de prijs met dank in ontvangst.

Bij de trekking van de winnaars van de actie bij Eurocoin vroeg Automaten Magazine aan Desirée Lubbersen wat zij na het vertrek uit de branche, bij Errel, vanaf maart 1996 heeft gedaan. Zij vertelde werkzaam te zijn geweest in de groeisector Telecommunicatie.

Maar nu versterkt zij het verkoopteam van Eurocoin International. Het is de bedoeling dat zij vooralsnog zich zal concentreren op de binnenlandse markt.

Desirée: ‘Het is steeds mijn wens geweest om terug te keren in deze dynamische automatenbranche. Want die dynamiek geeft onze bedrijfstak nu net dat extra wat veel andere bedrijfstakken moeten ontberen. Daarom was ik bijzonder blij met de kans die Eurocoin mij heeft geboden.’

Stukje uit Magazine Februari 1998

Jack van Dongen en Wim Wouters starten enthousiast met Eurocoin International

Zo’n tachtig procent binnen de branche zal volkomen verrast zijn geweest. De rest had misschien enige vermoedens. ‘Want geruchten zijn er nu eenmaal altijd’, zegt Jack van Dongen. Vanuit ‘s-Hertogenbosch kwam het eerste opvallende nieuws in het nog jonge jaar.

Eurocoin International is uit de Eurocoin Holding gestapt en gaat als zelfstandige zelfstandige en onafhankelijke b.v. verder, los van het moederbedrijf. De kersverse directie gaat bestaan uit Jack van Dongen en Wim Wouters.

Jack van Dongen Wim Wouters Eurocoin
Wim Wouters en Jack van Dongen, de nieuwe algemene directie van Eurocoin International

Twee personen die hun sporen in de automatenbranche ruimschoots hebben verdiend. Twee mensen ook die toe waren aan een nieuwe uitdaging en een zelfde lijn van denken hebben: ‘Een winnersmentaliteit. En bij Eurocoin heb je daarvoor de mogelijkheden’, licht Wim Wouters toe.

Eurocoin International blijft vanuit het pand aan de Hambakenwetering opereren.

‘Het liep parallel aan elkaar,’ verklaart Van Dongen de recente ontwikkelingen. Gezeten in de directiekamer van het fraaie Eurocoinpand gaan beide algemeen directeuren uitvoerig op hun drijfveren in.

Waarbij Van Dongen de zorgvuldig formulerende diplomaat lijkt en Wouters als vanouds de rol van rasverteller vervult. Daarbij de ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven regelmatig vergelijkend met zijn stokpaardje, het voetbal. ‘Net als in de sport willen we steeds weer resultaat boeken, winnen.

Daarbij denk ik altijd aan die piramide. Naar de top toe, maar wel zorgen voor een stevige basis.’ Jack van Dongen legt uit dat Jan Tooten zijn functie van algemeen directeur van Eurocoin wilde neerleggen.

‘Mij werd gevraagd die functie over te nemen. Dat vond ik prima, maar ik wilde er dan wel een partner bij.’ Tegelijkertijd oriënteerde Wim Wouters zich op een terugkeer in de branche. ‘Je kent die branche, hebt er al zoveel jaar in gewerkt en de nodige kennis vergaard.

Hier en daar werd er ook gevraagd of ik interesse had.’ Het werd uiteindelijk Eurocoin, niet in de laatste plaats omdat Wouters en Van Dongen elkaar goed kennen en weten wat ze aan elkaar hebben. ‘Maar daar kwam bij dat de mogelijkheden, de deskundigheid en ervaring bij Eurocoin sterk aanwezig waren.

Resi van Dijk en Jan Tooten hebben jarenlang keihard gewerkt om van dit bedrijf een succesformule te maken. Daar heb ik respect voor, aldus Wim Wouters.

Groothandel en ontwikkeling

Vanaf 1 januari 1998 was de nieuwe constructie een feit. Jack van Dongen: ‘Met Resi en Jan zijn goede gesprekken gevoerd om hiertoe te komen. Van beide kanten wilden we tot een goede situatie komen. Daarin zijn we geslaagd.’ Er werd gekozen om de naam Eurocoin International te handhaven.

Zal dat geen verwarring scheppen nu ook de holding onder de Eurocoin-naam blijft bestaan?

Jack van Dongen: ‘We zijn ons bewust van dat risico. We zullen de klanten en andere relaties daarom ook heel duidelijk maken dat ze van doen hebben met een onafhankelijk, zelfstandig bedrijf. Maar die naam Eurocoin klinkt als een klok, die wil je niet zomaar vervangen.’

Daar komt bij dat men zich niet bezig gaat houden met exploitatie. Dat blijft bij Eurocoin National. “Exploitatie is iets aparts. Als je daar niet vreselijk goed in bent, moet je er niet aan beginnen. Wij doen dat niet, we gaan verder als groothandel en ontwikkeling, aldus Wouters en Van Dongen. ‘Je hoeft Wim niets te leren over de groothandel, hij heeft het vorige bedrijf waar hij werkzaam was, groot gemaakt.

Ikzelf ben de meer technische man, het ligt dus voor de hand dat ik me met de ontwikkeling bezig blijf houden, aldus Jack van Dongen, die tien jaar geleden bij Eurocoin in dienst trad. ‘Eerst werkte ik met Henri Spijkers, die toen met Resi en Jan de directie vormde.

Later, toen Henri vertrok, ben ik daarmee doorgegaan. En zo zal het ook in de nieuwe onderneming gaan, waar Van Dongen leiding geeft aan het team van de ontwikkelingsafdeling. Wouters wordt het gezicht naar buiten, onderhoudt de contacten met relaties en gaat leiding geven aan de vertegenwoordigers.

Enorm betrokken

De toekomst voorspellen kunnen ze niet, maar het vertrouwen en het enthousiasme is volop aanwezig. Van Dongen: ‘De ongeveer 25 mensen die hier werken zijn allemaal deskundig op hun gebied, met hen gaan we nieuwe uitdagingen aan. En Wim Wouters is overtuigd van dat enthousiasme: ‘Wat mij het meeste opviel was de enorme betrokkenheid van de medewerkers bij het bedrijf.

Als fijne collega’s, maar ook met hart voor de onderneming. Met zulke mensen kun je werken, daar kun je op vertrouwen. Goed met mensen omgaan is één van onze belangrijkste uitgangspunten.”

Een nieuwe leiding zal een ander beleid voeren wellicht? Van Dongen: ‘Ja en nee. Ik denk dat de oude directie ook wel nieuwe wegen in zou hebben geslagen. Om de zoveel tijd moet dat ook wel, zonder dat je daarmee zegt dat je voorgangers het niet goed deden.’

En Wouters voegt daaraan toe: ‘De vorige directie heeft pionierswerk verricht en gezorgd voor een goede doorgroei. Nu kom je in een nieuwe fase terecht, een nieuwe uitdaging.’ Een nieuw Eurocoin International met een nieuwe leiding krijgt straks te maken met een nieuwe wet. Men is er niet bang voor.

Wim Wouters en Jack van Dongen
Van Dongen en Wouters: enthousiast een nieuwe fase in

Jack van Dongen, die deel uitmaakte van de zogenaamde ‘Nijpels- commissie’ en in die hoedanigheid moest onderzoeken hoe de branche zou kunnen werken onder de nieuwe wet, legt uit dat de ontwikkelaars van nieuwe concepten niet hoeven te vrezen dat ze hun creativiteit niet meer kunnen uiten. ‘Onze mensen niet en die bij de collega’s ook niet.

Ook al zal de wet het te maken product nog verder beperken. ‘Maar dat is nu eenmaal zo binnen onze branche, dat weet je. Ik denk dat we creatief genoeg zijn om ook in de nabije toekomst boeiende concepten te maken waaruit de consument bovendien een ruime keuze kan maken. Dat we daarbij aan de rand van de wet gaan zitten, zonder die te overschrijden, moet kunnen. Dat mag gerust, dat is onze kracht.’

Wouters en Van Dongen kijken met vertrouwen naar de toekomst. De branche zal nog volop van hen horen, denken ze. Zonder dat ze nu al hun kruit willen verschieten.’ Er staat wel het een en ander te gebeuren, daar kan men van op aan,’ zeggen ze. Met het nieuwe Eurocoin International zijn groothandel en ontwikkeling een nieuwe creatieve onderneming rijker.

Stukje uit Magazine November 2000

Nieuwe Aftersales Manager

Eurocoin hecht bijzonder veel waarde aan Aftersales en Customer Support. In samenwerking met leverancier en klant streeft Eurocoin ernaar om de lat steeds hoger te leggen. Deze manier van ‘met elkaar omgaan’ hebben ons inmiddels tot de bekende kwaliteit van zowel de Bell-Fruit BFM2000 producten als de Gauselmann meerspelers gebracht.

rob papavoine
Rob Papavoine

Onze Aftersales en Customer Support is dan ook dikwijls een doorslag gevende beslissingsfactor voor onze klanten gebleken. Eurocoin heeft ‘zorg voor zijn klant! Daarom is het jammer dat onze Aftersales-man Cor Veeke een uitdaging gezocht heeft buiten de automatenbranche.

Jammer maar tegelijkertijd trots dat Cor verder ‘onderneemt’. Succes. Inmiddels is de hierdoor ontstane vacature heel bijzonder en heel snel ingevuld met de aanstelling van Rob Papavoine.

Per 15 november 2000 vangt Rob aan met zijn werkzaamheden. Wij zijn daar bijzonder verheugd over. Het bijzondere schuilt niet alleen in de niet alledaagse achternaam (spreek uit ‘Papavan’) maar meer nog in het feit dat hij voor velen van u een bekende is.

Rob is in de tachtiger en begin negentiger jaren erg succesvol bij Eurocoin werkzaam geweest als Hoofd Technische Dienst. De afgelopen jaren heeft hij bij De Efteling gewerkt. Een ‘liefhebber‘ is terug in de basis!!!

Tot 15 november worden de honneurs waargenomen door Leo Vos (Hoofd Technische Dienst) met zijn team.

Bronvermelding: Automaten Magazine december 1988, januari en april 1990, april en mei 1995, Februari 1998, November 2000