Door onze website te bezoeken, stemt u in met ons gebruik van cookies.
Inter Amusement
Inter Amusement Group
Stukje uit Automaten Magazine November 2002
Nieuwe directie wil complete betrokkenheid
De nieuwe Directie: Freek Michel en Johann Keizer
Freek Michel en Johann Keizer vormen de nieuwe directie van de Inter Amusement Group. Zij volgden Jan Komen en Piet Meester op die een stapje terug hebben gedaan. Er komt geen grote omslag, wel gaat men op een eigen manier door met de door hun voorgangers ingezette professionalisering in management en commerciële aanpak. Komen en Meester blijven als adviseur en eigenaar aan de onderneming verbonden.
‘De Inter Amusement Group functioneert al sinds 1989. De officiële fusie is pas sinds januari een feit. Tot die tijd bestonden de bedrijven van Komen en Meester ook nog. Nu is alles echt onder dezelfde vlag samen. Dat betekende ook een mooie aanleiding om van directie te wisselen.
Je ziet overal in de branche dat een generatie terug treedt. Vaak mensen die letterlijk op de werkvloer begonnen en het bedrijf lieten uitgroeien tot een grote organisatie. Wat wij willen is dat ingezette beleid voortzetten, maar op onze eigen wijze. Daarom waren Jan Komen en Piet Meester voor het aantrekken van een directielid van buiten de branche.
Ook Johann Keizer (34), al tien jaar werkzaam bij de Inter Amusement Group en financieel directeur, wilde dit. Hij verwoordt de recente ontwikkelingen bij het bedrijf. Zijn mededirecteur werd Freek Michel (39), die eerder managers- en directiefuncties vervulde bij een technische groothandel en een groothandel in verpakkingsmaterialen. ‘Ik wilde iets anders en bracht op het gebied van management de nodige ervaring mee.
Het professionaliseren van deze prima organisatie trekt mij heel erg, wat dat betreft klikte het meteen bij de Inter Amusement Group. Niet in de laatste plaats door de directe klik met Johann. Het klopt dat ik de branche natuurlijk niet zo heel goed kende, maar dat vond men minder belangrijk dan mijn kijk op het runnen van een onderneming.
Op de manier waarop ik aankijk tegen de bedrijfsfilosofie. Ik kies voor verantwoording die zo laag mogelijk in de organisatie begint. Dus dat elke medewerker op elk niveau haar of zijn verantwoording krijgt, neemt en ook kent. Daar is immers ook de meeste kennis. Mijn ervaring is dat elke medewerker dat ook wil.
Er is ontzettend veel ambitie en enthousiasme en er zijn veel ideeën. Dit betekent ook dat we gaan investeren in opleidingen en trainingen’. aldus Freek Michel die zijn overgang kenschetst als: ‘Van een business to business organisatie naar een business to consumer onderneming’, maar nog steeds gelooft in de empowerde en employabele medewerker. En: ‘Het leiden van een gezin is moeilijker dan het leiden van een onderneming’, voegt hij er aan toe, als vader van twee dochtertjes.
Groter gegroeid: betrokkenheid blijft
De Inter Amusement Group groeide enorm, de laatste jaren. De professionalisering hield daar mee gelijke tred zodat men het bedrijf op een soepele manier kon blijven leiden. Johann Keizer: “Maar we werden steeds groter. Op 1 november hebben we twee amusementscenters overgenomen, waardoor het aantal medewerkers op 150 kwam. Dat worden er straks nog meer, zeker als we over ruim een jaar ons nieuwe pand in Zaandam openen.’
Die nieuwe centers zijn Playcenter in Beverwijk en Playcorner in Egmond aan Zee, beide van Rezel’s Automaten. ‘De familie Rezel is natuurlijk een bekende naam in onze branche, we zijn dan ook trots dat ze met ons in zee wilden gaan. Overigens komt Automaten Magazine binnenkort uitvoerig terug op deze overname.
Keizer: Wij willen dat brede publiek bij ons binnenhalen, zoals de Sectie Amusementscentra dat ook wil.’
Maar zoveel medewerkers, dat vereist uiteraard een moderne leiding. Maar, de nieuwe directie wil het gemoedelijke dat het bedrijf kenmerkt, hoe dan ook vasthouden. “We willen geen pure managers zijn, die in een ivoren toren zitten. We willen betrokken blijven, weten wat er op de werkvloer leeft.
Dat hadden Komen en Meester ook, met dat verschil dat zij ook echt daar begonnen waren.” Freek Michel voelde dat meteen aan. ‘Ik ben letterlijk mee gaan lopen in alle afdelingen van het bedrijf: de centers, de werkplaats, de commerciële vertegenwoordigers en de afdeling management.
Daarnaast heb ik met veel medewerkers gepraat. Wat mij opviel was de loyaliteit en dat de neuzen allemaal dezelfde kant op staan, dat iedereen zich wil inzetten voor de onderneming. Wat we nu willen is dat de juiste mensen dat doen op de juiste plaats met de juiste doelstellingen. Ik noem dat: willen en kunnen met SMART. De letters staan voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch/ Resultaatgericht, Tijdgebonden.
Daar ga je vanuit. Ik heb ook steeds gezegd dat de deur van de directiekamer altijd openstaat. Kom maar met je plannen en ideeën, wij horen het graag. Om die ‘lage verantwoording’ te accentueren wordt er nu een aanzet gemaakt om een Ondernemingsraad op te richten. Het bedrijf had dat nog niet, wel een Personeelsoverleg.
Vergaderingen worden nu gebruikt om te brainstormen, onderwerpen en items worden ‘praatstukken’. Maar we willen nu toch dat er naast de betrokkenheid nog meer verantwoordelijkheid komt bij de mensen. En wij denken dat de meeste medewerkers dat ook zo voelen’, zeggen Freek en Johann. ‘Overigens, we zijn een lerende organisatie, we mogen vallen en moeten weer opstaan. Het betekent niet dat dit proces binnen enkele maanden geklaard is.
Professionalisering in alle gradaties van de onderneming. Laat zien wat je te bieden hebt. Transparant is dan ook hier het toverwoord. Freek Michel: ‘Ook naar de stakeholders van deze branche toe. Naar je collega’s, concurrenten en leveranciers. Laat zien wat er leeft. natuurlijk binnen normale proporties.
De centers van Flamingo hebben een eigentijdse look die door de jaren heen regelmatig verandert.
Maar waarom deel je niet gewoon je visie en inzichten met anderen. In de Flamingo Centers is die aanpak duidelijk te zien. Fris, modern en open. Met een veelvoud aan amusement. Een casinolook, maar niet te overdadig.
Johann Keizer: ‘Je kunt kiezen voor de Las Vegas stijl. maar dat past niet bij ons. Professionaliteit uit zich ook in een andere uitstraling. Servicegericht naar de klant toe. Werken naar een breed publiek dat zich thuis voelt in je center waar een divers aanbod is. Ja, wij willen dat brede publiek hier binnenhalen. zoals de Sectie Amusementscentra dat ook wil. We zitten op die lijn en we zijn op de goede weg. Maar het kan nog beter.
Er zijn nu, met de twee overnames erbij. elf Flamingo Centers. Omdat er hard gewerkt wordt aan het casino concept zijn er daarvan twee omgedoopt tot Flamingo Casino. Uiteindelijk zullen ze allemaal zo gaan heten. Omdat die upgrading door blijft gaan. En vanzelfsprekend gaat ons vlaggenschip, de nieuwe vestiging in Zaandam ook Flamingo Casino heten.
Met de aantallen machines daar kunnen we ons meten met de top. Hier gaan we ons sterk richten op een divers publiek.” Overigens wordt die nieuwe vestiging, in een splinternieuw gebouw, verkregen door een vergunningverlening. ‘Je merkt heel geleidelijk aan dat de gemeenten weer wat soepeler worden. Maar daar moet je als branche en bedrijf ook keihard voor werken. Laat zien wat je voor ogen hebt, dat je weet dat je amusement met mogelijke risico’s biedt, en dat je dit op een verantwoorde manier brengt. Daarom zijn er al die cursussen, daarom word je gecertificeerd. Dat werpt z’n vruchten af.
De overheden, de stakeholders kennen ons. Weten dat we een betrouwbaar bedrijf zijn dat op een goede manier met haar product bezig is’, zegt Johann Keizer. Door overnames en, als het enigszins kan, vergunningenverlening, wil de Inter Amusement Group haar centers verder over het land verspreiden.
De Inter Amusement Group is marktleider in Noord- Holland en wil dat ook blijven. ‘De meeste centers hebben we in Noord-Holland, maar we hebben ook twee vestigingen in Limburg. Het bewijst dat onze visie aan slaat. Dat we ook elders in het land die filosofie in praktijk kunnen brengen.’
Horeca blijft belangrijk
De amusementscenters worden op afstand. geleid. En dat gaat goed. Liefst zou men het op die manier ook doen met de horeca-exploitatie, maar dat is moeilijker. ‘De horeca is een activiteit apart. Ook belangrijk voor ons, maar dan heb je de zaken minder strak in de hand dan bij de centers.
De horeca is een andere wereld waar het wat anders toe gaat. Dat weet je als exploitant. Toch weten onze mensen daar ook waar het om draait, wat onze filosofie is. Dat we onze verantwoordelijkheden. nemen, vooral ook als het om het verslavingselement gaat. Maar dan ben je ook weer afhankelijk van je mede-exploitant. Dat is niet altijd even gemakkelijk’, zegt Johann Keizer.
Verder expansie verwacht men niet, althans niet verder het land in. Met enige uitlopen naar Utrecht en Flevoland. Ook daar zijn we in voor overnames hoor, maar we zien dat ook de kleinere exploitant nog een aardige boterham kan verdienen als zelfstandig bedrijf.
Prima, ook goed. Maar denk niet dat de horeca-exploitatie voor ons minder belangrijk is geworden. We hebben daar een aantal deskundige en goeie mensen werken en dat willen we zo houden. We blijven ons wel concentreren op Noord-Holland. Wil je maximale service bieden dan moet je dicht bij de klant zitten.’
Volwassen publiek
Michel: ‘We zijn een lerende organisatie, we mogen vallen en moeten weer opstaan.
De Inter Amusement Group draait lekker mee, in de subtop, zeggen Keizer en Michel. En dat moet zo blijven. ‘En we zullen steeds de voorwaarden moeten creëren om die positie te versterken’, zegt Freek Michel.
‘De betrokkenheid van al onze mensen is dan een vereiste. En zowel naar binnen als naar buiten een open, transparante organisatie zijn. Als wij naar gemeenten of naar instellingen gaan geven we een presentatie over onze onderneming. Waar ik dan benieuwd naar ben is de interactie, het gesprek daarna, met de wethouder of de collega- ondernemer. Wat wil men van ons, wat verwachten ze en beantwoordt een en ander aan het beeld dat men van ons had.
Wat dat laatste betreft: het bekende imago van de branche blijft zo nu en dan toch nog terugkomen. Johann Keizer: ‘Het is aan de branche en elk bedrijf om daaraan te blijven werken. Dat beeld moet worden: een normaal en modern bedrijf. We zijn op de goede manier bezig, maar er valt nog veel te doen. Dat lukt je als je een open en eerlijk beleid voert. En natuurlijk werk je die productdifferentiatie in de centers verder uit. En multifunctioneel.
Blijf kijken wat de mogelijkheden zijn om naast de kansspelautomaat nog meer te bieden. We proberen te werken naar een echt avondje uit dus. We hebben een volwassen publiek en dat moet je ook op een volwassen manier bedienen.’
Bronvermelding: Automaten Magazine November 2002