Janshen Hahnraths
Geschiedenis Janshen en Hahnraths te Kerkrade
Janshen & Hahnraths is in 1960 opgericht door Men Janshen (geboren in 1925 en overleden in december 1989) en Sjef Hahnraths. Later begin jaren 70 kwamen hun zonen Chris Hahnraths en John Jansen in de zaak.
In 1973 gingen Janshen & Hahnraths naar een pand aan de Tunnelweg in Kerkrade. 12 Juni 1991 betrekt Janshen-Hahnraths een nieuw kantoorpand aan de Winckelen in Kerkrade. Architektenburo Smink, Lancee en Brouns is verantwoordelijk voor dit ontwerp, waarmee het bedrijf volwaardig de 21e eeuw binnen kan stappen. Het gebouw staat op 1 hectare grond, heeft een werkoppervlakte van 4200 m² en een inhoud van 15.000 m³. Ruim voldoende voor alle aktiviteiten van het concern. Het pand is geheel “verpakt” in aluminium vliesgevels bezet met reflecterend glas.
Chris Hahnraths en John Janshen voor nieuw pand Winckelen 1 in Kerkrade
Hier onder een stukje uit Automaten Magazine Juli Augustus 1991
Janshen-Hahnraths wordt gezien als het visitekaartje van het snel groeiende bedrijf. Het markante pand moet de sfeer en de mentaliteit van het bedrijf uitstralen. Over uitvoering en inrichting van het gebouw hebben alle medewerkers actief meegedacht. Zij hebben een programma van eisen opgesteld en het uiteindelijke resultaat moet iedereen voldoening geven. “Het gebouw is zo gemaakt dat iedereen zich op en top thuis voelt in zijn of haar werk”, licht John Janshen toe. Omdat het bedrijf zich constant op de toekomst richt mag het nieuwe gebouw tevens gezien worden als een eerste, fikse stap in de 21e eeuw.
Het huidige pand aan de Winckelen in Kerkrade komt in de plaats van het onderkomen aan de Tunnelweg dat, sneller dan werd verwacht, te klein was geworden. “Wie had dat gedacht toen we het in 1973 in gebruik namen”, zeggen Chris Hahnraths en John Janshen nu. “En dan te bedenken dat we daar ook al in 1976 gingen uitbreiden. Maar uiteraard doet het goed als blijkt dat zelf de meest optimistische prognoses nog te bescheiden waren”. De enorme groei van het bedrijf werd rond 1970 ingezet. Het was tevens de tijd dat de beide huidige directeuren hun eerste activiteiten voor het bedrijf gingen verrichten. “Om de beurt mochten we met de wagen mee, automaten lichten, zoals we dat noemden. Dat ging allemaal heel geïmproviseerd en bescheiden. Ja, als je nu kijkt wat er allemaal is bereikt, dan begrijp je dat we zeer tevreden zijn”, zegt John Janshen die als sleutel tot het succes het snelle en doeltreffende handelen noemt. “Gauw toeslaan, je snel alle voors en tegens eigen maken. Natuurlijk, het heeft een risico en we hebben soms heus wel eens misgegokt, maar dat weegt niet op tegen de successen die we hebben behaald. Snelheid van handelen, zeker als het om aankopen gaat, dat vind ik ons sterkste wapen”, aldus Janshen.
Kelder en loods
Het bedrijf uit Kerkrade bestaat nu ruim dertig jaar. In 1959 sloegen Janshen en Hahnraths, de vaders van de huidige directeuren, de handen ineen. De kruidenier en de café-eigenaar begonnen met de exploitatie van flipperkasten en jukeboxen. “Dat was, vooral voor het zuiden, een nieuw verschijnsel”, herinnert John Janshen zich. “Ons kantoor was ingericht in een kelder aan de Kaalheidersteenweg en in een loods aan de Akerstraat hadden we een kleine werkplaats. In Kerkrade ja, daar begon het allemaal en daar wilden we ook nu blijven”.
Er werd hard gewerkt, in die onzekere tijd. En weinig mensen moesten veel werk doen. Chris Hahnraths en John Janshen hebben genoeg markante herinneringen uit die begintijd. “We hadden toen twee meisjes in dienst op kantoor. Maar die waren dan ook voor van alles inzetbaar. Typewerk, de telefoon, koffie zetten, receptioniste en schoonmaken”.
En een onzekere tijd was het. Al in 1960 kondigde de gemeente een verbod op flipper en bingospelen af. Een verbod dat tien jaar lang zou voortduren. Voor het jonge bedrijf was dat een ramp. Om het hoofd boven water te houden sloeg men de vleugels uit naar het Limburgse heuvelland en werd de nadruk gelegd op de exploitatie van jukeboxen. Dat was nog eens een tijd.
John Janshen: “Ja, toen moest de klant nog zelf betalen voor de muziek in een café. Drie plaatjes kostten toen nog evenveel als een glas bier”. Naast de jukeboxen hield het bedrijf zich ook bezig met produktie en verkoop van voetbalspelen. Er werd daartoe samengewerkt met een plaatselijk timmerbedrijf. Later, in de jaren tachtig, nam men het bekende merk Netavo over.
Expansie
Na tien jaar, op 1 april 1970, werd het verbod op flippers en bingo’s opgeheven. Een ontwikkeling die het bedrijf al had aan zien komen en men had zich voorbereid. Vooral in Duitsland was massaal apparatuur ingekocht en speelklaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Meteen na de opheffing van het verbod werden klanten uit het verleden, maar ook veel nieuwe af- nemers, direct bediend.
“Je kan dat zien als de start van de groot- handelsactiviteiten”, zegt John Janshen. “Omdat wij veel apparatuur in voor raad hadden, leverden we ook aan collega-bedrijven en begonnen we ook met de handel in gebruikte flipperkasten”.
Met een Rotterdams bedrijf kwam een soort ruilhandel op gang. Al dan niet gebruikte flippers werden geruild voor jukeboxen waar dat bedrijf in gespecialiseerd was.
Splitsing
Vanaf 1970 tekende zich een zekere splitsing af in verschillende onderdelen. Ook door overname van kleinere bedrijven zette de expansie van de exploitatiepoot geweldig door. Een echte klapper was de inlijving van Netavo, een bedrijf gespecialiseerd in voetbalspellen. In 1980 werd het eerste filiaal van de exploitatietak geopend, in Venlo. Nog niet zo lang geleden, in 1990 werd met de aankoop van een groot bedrijf in Harderwijk een belangrijke overname gedaan. Liefst 270 exploitatieadressen kwamen er bij. De afdeling exploitatie heeft thans een bestand van meer dan 1500 adressen.
Ook de groothandel maakte na 1970 een flinke groei door. Door de import van flippers uit Duitsland en door de opkomst van de fruitautomaat ontplooide deze activiteit zich steeds ver der. Regelmatig werden nieuwe filialen geopend. John Janshen: “Ja, ons bedrijf leek een echt katholiek gezin. Elk jaar kwam er een kindje bij”. Met de overname van het Rotterdamse bedrijf Seeben werd Janshen en Hahnraths vertegenwoordiger van bekende merken als Seeburg (muziek), Williams (flippers) en Barcrest (kansspelautomaten). “Vooral met Barcrest zijn we erg blij. Samen ontwikkelden we, in 1976 voor het eerst, een kansspelautomaat, typisch gericht op de Nederlandse markt. De Top Twenty, een echte topper”, zegt Janshen.
Marktleider
Door eigen ontwikkelingen, door verstandige aankopen en door hard werken werd Janshen-Hahnraths één van de marktleiders in Nederland op het gebied van fruit- en kansspelautomaten. Als in 1986 de nieuwe Wet op de kansspelen zich aandient is het Limburgse bedrijf al één van de grootsten. Een wet waar men overigens erg blij mee was. John Janshen: “Velen in onze branche zagen die wet in het begin niet zitten. Wij hebben het nooit afgewezen. Onze bedrijfstak is behoorlijk verbeterd, er is fors gesneden in ongewenste wildgroei en er is een grote vervangingsvraag naar apparaten in gang gezet, waar ook wij van profiteren”.
Fair Play
Voor de buitenwereld springt natuurlijk de derde activiteit van Janshen-Hahnraths het meest in het oog: de amusementshallen, die de naam Fair Play dragen. Overigens, ook op het nieuwe gebouw prijkt die naam achter het vertrouwde Janshen-Hahnraths, zo snel is het een vertrouwd begrip geworden. De Fair Play Centers werden opgezet volgens een eigen strakke formule en filosofie. Centers die door inrichting, tuur en beheer tot de beste en aantrekkelijkste van het land moeten behoren. En die filosofie wordt consequent volgehouden en aangepast.
“In 1983 openden wij onze eerste amusementshal, in Heerlen. Volgens toen heersende begrippen was dat iets bijzonders. Een luxe amusementsparadijs, werd het genoemd. Maar volgens de nu door ons gehanteerde normen zou die hal niet meer voldoen.
Zo snel gaat ook in onze branche de evolutie”, aldus Janshen In korte tijd volgden meer Fair Play Centers. Eerst nog in Limburg, later maakte ook de rest van het land kennis met de indrukwekkende hallen van Fair Play. Ook met deze activiteit gaat het hard. Inmiddels zijn er zestien Fair Play Centers. Allen onderscheiden zij zich door hun sjieke en stijlvolle inrichting. Dat maakt een bezoek aan zo’n Center een gezellig avondje uit. Binnenkort wordt de Maastrichtse Fair Play verbouwd en uitgebreid. En in het eigen Kerkrade wordt in september een nieuw Center geopend. Janshen en Hahnraths verzekeren dat dit alles zal overtreffen wat er op dit moment in het land bestaat.
Buitenland
Nieuwe ontwikkelingen en activiteiten vormden de oorzaak tot de groei. Zo werd in 1989 een joint-venture aangegaan met het Engelse Barcrest. De al bestaande samenwerking op het gebied van ontwikkeling van nieuwe speelautomaten werd zo verder uitgebreid met nieuwe snufjes en mogelijkheden. Ook in Oost-Europa is Janshen-Hahnraths al een tijd actief. “Al voor de val van de muur zijn we daar begonnen.
In Oost Europa draaien nu al minstens zoveel automaten als in Limburg. Hier deden we er dertig jaar over om dat te bereiken, daar nog geen dertig maanden.”, zegt Janshen. In Polen is een hal van Janshen-Hahnraths gevestigd, in de voormalige DDR en in Tsjechoslowakije is een behoorlijke exploitatie. Vooral in Tsjechoslowakije draait het bedrijf goed, enkele honderden mensen zijn daar werkzaam.
Kasteel
Het wordt de niet altijd gemakkelijke weg van het keldertje naar het kasteel genoemd. De kelder, zo was het in het begin, in 1959. Het nieuwe imposante gebouw is het kasteel. Toch gaat men wellicht met wat gemengde gevoelens over naar het nieuwe gebouw. Velen vonden het gezellig, informeel ook, aan de Tunnelweg. Maar het was niet altijd efficiënt. In 1973, toen het bedrijf daar werd geopend, dacht men voor lange tijd vooruit te kunnen.
Maar drie jaar later moest er al worden uitgebreid. De 420 vierkante meter kantoor en werkruimte werd met 600 vierkante meter uitgebreid. En in 1978 kwam er nog eens 760 vierkante meter bij. Dus viel in 1989 het definitieve besluit tot verhuizing. Er werden records gebroken. In nog geen elf maanden verrees een prachtig gebouw aan de Winckelen. Schoonheid, raffinesse en doelmatigheid, die drie termen worden veelvuldig gebruikt als men het nieuwe gebouw omschrijft. Het eerste is voor iedereen duidelijk. De buiten kant mag er zijn. Maar wie de werk en kantoorruimte bekijkt, ziet dat ook de twee andere termen geen loze kreten zijn.
Het gebouw is zeer functioneel en een ieder kan er zijn draai vinden. John Janshen over de voorbereidingen: ” Iedereen heeft zijn zegje kunnen doen. Wat heb je nodig om optimaal te kunnen werken, wat moet er veranderen. Er kwamen heel wat ideeën en wensen op tafel. Drie architectenbureaus maakten daarna schetsplannen en maquettes. We kozen tenslotte voor het bureau Smink / Lancee / Brouns. En ik denk dat we toen de juiste keuze hebben gemaakt.
Vervolgens is aannemersbedrijf Jongen die het karwei perfect en op tijd opleverde. Het glas werk dat het gebouw zo kenmerkend maakt werd geleverd door Enning. Nou ja, je kunt dan een hele waslijst van namen noemen. Belangrijk is dat iedereen fantastisch werk heeft geleverd. We zijn erg trots op het eindresultaat”.
Continuïteit
En nu staat het er dan, het kasteel van Janshen en Hahnraths. Het terrein waarop het gebouw staat heeft een oppervlakte van elf duizend vierkante meter. Daarvan is 22 procent bebouwd, men kan dus vooruit. Het totale vloeroppervlak bedraagt 4200 vierkante meter, de totale inhoud van het gebouw is zestien duizend kubieke meter. De gehele operatie, inclusief het meubilair, heeft het bedrijf zeven miljoen gulden gekost.
Ook voor de verdere uitbouw van de Janshen-Hahnraths organisatie was verhuizing noodzakelijk. Het nieuwe hoofdkantoor maakt weer nieuwe dingen mogelijk, zegt men in Kerkrade. “We hebben onze organisatie snel moeten op en uitbouwen. Dat brengt steeds meer verantwoordelijkheden met zich mee. Dat is een proces dat altijd door zal moeten gaan”, zeggen Janshen en Hahnraths.
Waren er in 1972 twaalf medewerkers, nu zijn er 230 mensen in eigen land in dienst bij Janshen-Hahnraths. In Tsjechoslowakije zijn er dat nog eens enkele honderden. Een van de beleidspunten van het bedrijf is het zoeken naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Steeds worden nieuwe zaken aangepakt, omdat er gestreefd wordt naar de absolute top. “Er zijn op dit moment ongeveer 150 amusementshallen in Nederland.
Wij hebben er daarvan zestien, er ligt dus nog heel wat werk op ons te wachten”. Maar bij alle toekomstplannen blijven winstgevendheid en continuïteit de voornaamste criteria, waarnaar gehandeld dient te worden. En er is nog volop mogelijk in deze branche. “De spelende mens is een begrip, mensen hebben behoefte aan amusement. Ons bedrijf voorziet in die behoefte van spel en amusement. Maar voor ons betekent dat hard en serieus werk, om steeds in die behoefte te kunnen blijven voorzien”, zeggen beide directeuren. En wat het nieuwe onderkomen betreft: “Het is een verrekt mooi gebouw, dat zal iedereen moeten beamen”.
Stukje uit Automaten Magazine Mei 1998
Hernieuwd contract Janshen-Hahnrahts Groothandel BV & Barcrest Ltd.
Recent tekenden de heren M. Jaminon, T. Wassink, J. Janshen (namens Janshen-Hahnrahts Groothandel BV) en J. Duck (managing director Barcrest Ltd.) een nieuwe distributie-overeenkomst voor diverse Europese landen. Een en ander betekent dat de succesvolle samenwerking van de beide bedrijven ook in de toekomst voortgezet wordt.
Stukje uit Automaten Magazine Juli Augustus 1999
Historie Janshen-Hahnraths Group, terugblik op veertig jaar bedrijfsactiviteiten
Twee generaties Janshen en Hahnraths, v.l.n.r. John Janshen, Zef Hahnraths, Men Janshen en Chris Hahnraths
In juni 1999 bereikte het bedrijf alweer een mijlpaal: toen bestond de Janshen-Hahnraths Group officieel 40 jaar! Vanzelfsprekend een gelegenheid die niet onopgemerkt voorbij ging. Dus vierde men op 15, 16 en 17 juni een groots jubileumfeest in de Rodahal te Kerkrade.
De start
In 1959 zagen Men Janshen en Zef Hahnraths meer brood – en beleg – in flipperkasten en jukeboxen dan in, respectievelijk, het café en de kruidenierswinkel.
Zij startten hun activiteiten heel bescheiden vanuit een werkplaats aan de Akerstraat en een opslagruimte aan de Kaalheidersteenweg: de bakermat van het tegenwoordige amusementsconcern, de Janshen-Hahnraths Group.
In 1960 kondigde de gemeente Kerkrade een verbod op flipperkasten en bingospelen af. Door de concurrentie in Heerlen sloegen Janshen en Hahnraths noodgedwongen hun vleugels uit over het Limburgse heuvelland en legden de nadruk op de exploitatie van jukeboxen.
Daarnaast hielden ze zich ook bezig met de productie en verkoop van tafelvoetbalspellen, waarbij ze samenwerkten met een plaatselijk timmerbedrijf.
Op 1 april 1970 hief de gemeente Kerkrade het verbod op flipperkasten en bingospelen op. Janshen en Hahnraths hadden dit zien aankomen en in de voorafgaande maanden massaal apparatuur ingekocht en speelklaar gemaakt voor de Nederlandse markt.
Daardoor konden ze op die bewuste eerste april hun klanten uit het verleden en veel nieuwe klanten direct bedienen. Dit betekende in feite de start van de groothandelsactiviteiten. Ze leverden apparatuur aan collegabedrijven en begonnen een handel in gebruikte flippers.
Big Deal Flipperkast
Overnames en uitbreiding van activiteiten
Vanaf 1970 tekende zich de splitsing van het bedrijf af in verschillende onderdelen. De afdelingen Exploitatie en Groothandel maakten – onder andere door de overnames – van de exploitaties van Krings, Berlie en Hanssen – een stormachtige groei door.
De bestaande behuizing bleek al snel veel te klein en het bedrijf verhuisde in 1973 naar een pand aan de Tunnelweg op industrieterrein Dentgenbach in Kerkrade. De 420 vierkante meter kantoor- en werkruimte werden binnen 5 jaar uitgebreid met circa 1350 vierkante meter kantoor- en magazijnruimte.
In de loop van de jaren zeventig opende de Groothandel filialen in Amsterdam (1975), Rotterdam (1976) en Zwolle (1977); het leek wel een oerdegelijk katholiek gezin waarin elk jaar een kindje werd geboren.
Vooral de overname van het Rotterdamse bedrijf Seeben was een belangrijk moment; daardoor werd het bedrijf vertegenwoordiger van de bekende Seeburg juke-boxen, Williams flippers en Barcrest kansspelautomaten.
In 1976 ontwikkelden men voor het eerst samen met Barcrest een kansspelautomaat voor de Nederlandse markt. Dat model –Top Twenty – was een echte topper; in korte tijd werden er 1.300 verkocht!
Top Twenty gokkast
De Metropole gokkast
Starlight gokkast
De Exploitatie nam in 1980 het Limburgs Amusements Bedrijf (LAB) over en in 1986 NeTaVo, de leverancier van tafelvoetbalspellen.
In 1980 opende dit bedrijfsonderdeel een filiaal en een amusementshal in Venlo (overname Hendriks Automaten), in 1982 te Eindhoven (overname Jongenelen en Peeters) en in 1991 te Harderwijk (overname Beko Amusement). Andere overnames waren: Deckers, Vanhommerig, Vinders, Interphono (1978), Theunissen (1991), Van der Wal & Vrijmoed (1996), Siroen (1996), Klotz (1997) en natuurlijk een gedeelte van de Veltmeijer Group (1999). Tegenwoordig heeft de Exploitatie twee vestigingen, te weten in Kerkrade en Harderwijk, die in totaal ruim 1.200 klanten bedienen.
Fair Play Centers, een succesformule
In 1983 startten John Janshen en Chris Hahnraths met de exploitatie van amusementscenters onder de naam Fair Play Centers.
Het eerste “officiële” Fair Play Center (aan de Stationsstraat in Heerlen) veroorzaakte destijds door de inrichting en geplaatste apparatuur een ware revolutie in de speelhallensector. Uit alle windrichtingen reisden collega-exploitanten naar Heerlen af om deze pracht en praal met eigen ogen te aanschouwen.
De toon was gezet! In deze branche was en is stilstand dodelijk, en dus streefde Fair Play Centers er voortdurend naar trendsettend bezig te zijn. Zo opende het bedrijf in 1988 zijn eerste center in casino-look te Maastricht (Stationsstraat).
Dit vernieuwende concept werd in meerdere centers toegepast. Het bleek zeer succesvol, niet alleen bij het publiek maar ook binnen de branche; een belangrijke stap voor het bedrijf en de branche in hun streven naar een beter imago.
Omdat ook collega-bedrijven niet stil stonden, zocht Fair Play Centers naar een nieuwe uitdaging, de volgende stap. Het bedrijf nam in 1991 een enorm financieel risico bij de opening van het eerste themacenter.
Dit betekende de start van de steeds vaker gekopieerde, maar ongeëvenaarde themacenters: centers waarbij architectuur en inrichting naadloos aansluiten bij het gekozen onderwerp. Bezoekers worden meegenomen naar een fantasie omgeving, weg van de dagelijkse beslommeringen.
Nieuwe wet
De herziene Wet op de kansspelen (ingangsdatum 1 december 1986) betekende een grote en positieve verandering voor de automatenbranche. Vóór die tijd gold er een absoluut verbod op kansspelautomaten waarmee prijzen/premies te winnen waren; alleen vrije spelen waren toegestaan.
In 1985 volgden John Janshen en Chris Hahnraths hun vaders op als directeuren. Men Janshen en Zef Hahnraths volgden de ontwikkelingen op afstand. Helaas genoten beiden niet lang van hun welverdiende rust;
Men Janshen overleed in 1989 op 64-jarige leeftijd, en Zef Hahnraths ging in 1997 op 76-jarige leeftijd van ons heen.
De Janshen- Hahnraths Group groeide door eigen ontwikkelingen, verstandig aankopen van andere bedrijven en door hard werken uit tot een van de marktleiders op het gebied van speelautomaten.
Dit zoeken naar nieuwe ontwikkelingen en nieuwe markten leidde in 1989 tot de oprichting van Barcrest Development bv, een jointventure met Barcrest Ltd., de Engelse producent van de Janshen- Hahnraths kansspelautomaten.
Dit betekende enerzijds een uitbreiding van de al lang bestaande samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe speel- automaten en anderzijds meer flexibiliteit.
Het steeds uitbreidende activiteitenpakket leidde in 1989 tot het besluit om een nieuw hoofdkantoor te bouwen. Op 10 juli 1990 ging de eerste paal de grond in en op 18 juni 1991 elf maanden later – vond de feestelijk opening plaats.
Groei activiteiten
Fair Play opende nog enkele schitterende themacenters – Cheops Palace (Heerlen), Sphinx Palace (Apeldoorn), Forum Romanum (Almere-Stad), Colosseum (Brunssum), Poseidon Palace (Maastricht) en Atlantis (Lelystad) en bracht daarmee zijn totaal op 25. Inmiddels opende de onderneming ook twee centers in de Spaanse steden Torremolinos (1997) en Malaga (1999).
Verdere professionalisering In 1996 trokken John Janshen en Chris Hahnraths zich terug uit de dagelijkse leiding en namen zitting in de Raad van Bestuur.
Jaminon en Wassink, de huidige directie
Drs. Math Jaminon en mr. Theo Wassink werden als nieuwe directieleden belast met de leiding van de onderneming. De speerpunten in hun beleid: verstevigen van de marktpositie, verder professionaliseren en investeren in de toekomst.
Verder was 1998 een memorabel jaar omdat de directies van Janshen- Hahnraths Group en Veltmeijer Group na maandenlange onderhandelingen overeenstemming bereikten over de overname van twee belangrijke activiteiten van Veltmeijer, de afdelingen Exploitatie en Meetpoint Centers, per 1 januari 1999.
Deze grootste overname in de geschiedenis van Janshen-Hahnraths Group betekende voor het bedrijf een enorme versteviging van haar marktleiderspositie. Het aantal amusementscenters groeide van 25 naar 36 en de Exploitatie kreeg er een driehonderd opstelplaatsen bij. Uiteraard betekende deze overname ook uitbreiding van het personeelsbestand; Janshen-Hahnraths Group biedt nu werkgelegenheid aan ruim 500 mensen.
Bronvermelding: Automaten Magazine Juni, Juli en Augustus 1991, Mei 1998, Juli en Augustus 1999